AutoBranchen Danmark inviterer nu alle aktører til en grundig og bred debat om skadesbranchen fremtid, efter analyse har dokumenteret, at det er meget svært at tjene penge i branchen.  

Med en såkaldt rentabilitetsanalyse, der er foretaget af en ekstern regnskabskonsulent og som ser nærmere på 40 eftermarkeds-virksomheders regnskaber, har AutoBranchen Danmark dokumenteret, at skadesbranchen står i en særdeles udfordrende situation.  

Lakererne giver samlet set underskud, hvilket i høj grad skyldes den høje rabat, der mange steder gives til værkstederne og når det gælder karrosseriværksteder og skadescentre (hvor der altså udføres både lak- og karrosseriarbejde), er der tale om beskedne overskud. Dette er dog inden eventuelle finansielle omkostninger til fx lån til bygninger og lignende, så situationen i skadesbranchen kan reelt være endnu værre.  

Samlet set konkluderer analysen, som du kan læse mere om her, at skadesbranchens økonomi ikke er bæredygtig – og AutoBranchen Danmark mener derfor, at den bør tilføres flere penge ved at højne betalingen for de services, der leveres.  

“Det er tydeligt for enhver, at skadesbranchen er udfordret. Det er problematisk, for vi ønsker en stærk skadesbranche, der både tjener penge, er sjov at arbejde i og som har overskud til at fremtidssikre sig selv. Derfor lægger vi nu op til en debat af, hvordan vi sikrer, at branchen genvinder sin styrke,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark. 

AutoBranchen Danmark har derfor begået et diskussionsoplæg, som i den kommende tid vil blive sendt ud til alle medlemmer af AutoBranchen Danmark som et indstik i Magasinet AutoBranchen Danmark, som udkommer i uge 8.  

Diskussionsoplægget kan også downloades og læses her.  

“Formålet er simpelthen at ridse nogle problemstillinger op. Det kan både være i forhold til rabatten, i forhold til de mange services til forsikringsselskaberne, der ikke modtages betaling for og i forhold til autolakerernes underleverandørsituation, men det er også meget andet, herunder naturligvis indkøbspresset fra forsikringsselskaberne, der betyder, at timepriserne mange steder ikke er steget i årevis. Det er ikke noget, vi kan og skal finde fælles løsninger på sammen, men vi tror nu engang på, at vi i fællesskab står stærkere end hver for sig, ja, vi tror på, at vi kan styrke branchen, hvis vi står mere sammen og diskuterer fremtiden sammen,” siger Nicky Bobak. 

Derfor er der også planlagt to medlemsmøder i slutningen af marts, hvor alle er velkomne til at diskutere skadesbranchens fremtid. Møderne vil finde sted i Kolding den 28. marts og Roskilde den 29. marts. Tilmelding er nødvendig.