Det lød forjættende, at forsikringsselskaberne nu centralt kan oprette og redigere i deres 1000-nummerlister i Autotaks, og på den måde kan opdatere i data uden at involvere værkstedet. Men det kan meget vel være en farlig vej at gå. For godt nok kan det spare tid på værkstedet, men det kan også meget vel komme til at koste penge.
Det siger Nicky Bobak, der er chefkonsulent og leder af Eftermarked i AutoBranchen Danmark.
Han siger det på baggrund af, at Forsikring & Pension, der er Danmarks formelle udbyder af Autotaks/Forsi, i sidste uge meldte ud, at man har lavet en central funktion, der gør, at forsikringsselskaberne selv kan rette i 1000-numrene uden at involvere værkstederne.
Generelt er 1000-numrene blevet brugt til, at værkstederne kan beskrive hele arbejdsprocesser, materialeforbrug, tidsforbrug og prissætning. Med det nye tiltag, frygter og forventer Nicky Bobak, at selskabernes egne 1000-nummerliste automatisk vil blive foretrukket, hvis taksatoren er uenig i værkstedets vurdering. Derfor opfordrer Nicky Bobak til, at man som reparatør holder skarpt øje med, om der skulle være uoverensstemmelser mellem det, man forventer at få betaling for, og det som forsikringsselskabet godkender.
“Hvis man ændrer i 1000-numrene og fx ændrer på tidsangivelsen i Autotaks, så ændrer man faktisk på aftaleforholdet mellem de to parter. Derfor vil jeg anbefale, at man altid holder øje med om betingelserne i de centrale 1000-numre er identiske med dem, man selv har. Er de ikke identiske, så må man gå i dialog med det pågældende forsikringsselskab og få aftalt vilkårene på plads,” siger Nicky Bobak.
1000-numrene indeholder forhold som tidsforbrug og pris på en given ydelse. Nicky Bobaks pointe er, at man skal sikre sig, at tidsforbrug og pris er identisk med det, man oprindeligt har aftalt. Er de ikke identiske, må man i dialog med forsikringsselskabet, så man i fællesskab kan få aftalt rammerne.
Muligheden for, at forsikringsselskaberne centralt kan redigere i 1000-numrene hos reparatørerne, blev sat i værk den 6. oktober.
“Vi er løbende i dialog med F&P om Autotaks og andre emner. Her vil vi også komme til at tale om, hvordan dette arbejde forløber,” siger Nicky Bobak.