I Motor-magasinet kunne man for nyligt læse, at Dansk Bilbrancheråd har udarbejdet et dokument, som skadesreparatører kan bruge som en slags ansvarsfraskrivelse, hvis de står med opgaver, som deres forsikringsselskab ikke vil betale for. Det kunne være en flerelagslakering, som tager x-antal arbejdsenheder og materialer, men hvor forsikringsselskabet ikke vil betale for opgaven.

Og når forsikringsselskabet ikke vil betale, må autolakereren eller skadecentret ty til en ansvarsfraskrivelse for at ikke ‘stå med aben’ og tabe omsætning. Men en ansvarsfraskrivelse er ikke vejen til at løse de åbenlyse problemer med prispres, som skadesopretterne oplever for tiden. Det mener Nicky Bobak, eftermarkedschef hos AutoBranchen Danmark.

“Jeg forstår bevæggrunden for at udarbejde sådan et dokument med ansvarsfraskrivelse, men det er ikke en farbar vej i den langvarige og løbende dialog med forsikringsbranchen om vilkårene om netop arbejdstid, materialeforbrug og kompleksitet kontra korrekt afregning for opgaverne”, siger Nicky Bobak.

Lakerere og skadecentre er medspillere

Nicky Bobak mener i stedet, at skadecentrene og autolakererne bør arbejde tættere sammen og se hinanden som medspillere i stedet for modspillere. Sammen kan autolakværkstedet og skadecentret nemlig rykke langt mere ved deres vilkår og afregning af opgaver, end tilfældet er i dag.

“Vi kender heldigvis til stadig flere autolakerere og skadecentre, som indgår samarbejdsaftaler om blandt arbejdstid, materialepriser, tillæg og lignende. Og med sådan en samarbejdsaftale i hånden er det i rigtig mange sager lykkedes lakværkstedet og skadecentret, fordi de spiller sammen, at flytte taksatorer og forsikringsselskabet i sager om manglende betaling. Det tror jeg på er vejen frem”, siger Nicky Bobak.

Hos Forsikring & Pension (F&P) afviser man i artiklen da også, at skadesopretterne kan lave en ansvarsfraskrivelse.

Forsikringsselskaber skal holde sig til praksis

AutoBranchen Danmark har i længere tid sat fokus på det prispres, som autolakerere, skadecentre og værksteder udsættes for, når det kommer til de vilkår, forsikringsbranchen udstikker og driver i praksis. Nicky Bobak mener, at det er positivt, at der lige nu er kommet så stort et fokus på de forretningsvilkår på eftermarkedet, som længere har været kritisable.

“Sager om prispres, krav om gratis lånebiler, manglende betaling for opgaver og så videre har desværre stået på i en del år. Derfor rådgiver vi selvfølgelig alle skadesoprettere i at udfylde deres skadesrapporter efter bogen og producenternes forskrifter for tid, materialevalg og processer. Og det skal forsikringsselskaberne som minimum rette ind efter”, siger Nicky Bobak.