Hvordan sikrer I jer, at I får den rigtige betaling for den taksering, I har lavet på køretøjet? De fleste kender nok en proces, der ser nogenlunde sådan her ud:
- Et køretøj kommer ind på værkstedet.
- Kunden beskriver og fremviser skaden, og i taler måske om, hvad der har forårsaget skaden.
- Karrosseriteknikeren og autolakereren gennemgår skaden.
- I laver en samlet skadesrapport i Autotaks, hvorpå I noterer alle arbejdsopgaver, tidsforbrug, materialevalg og tillæg.
- Skadesrapporten sendes til taksator.
Men mange kender sikkert også det forløb, som måske følger:
- Taksator vender tilbage og vil ikke dække alle udgifter.
- Der er uenighed mellem jer som skadecenter og forsikringsselskabet om materialevalg, tidsforbrug og lignende.
Årsdag bringer jer helt tæt på korrekt taksering
AutoBranchen Danmarks årsdag vil i år være ekstra relevant for autolakerere, karrosseriteknikere og alle andre, som udbedrer skader på biler. I år kan deltagerne nemlig komme helt tæt på processen med korrekt taksering og få guides til mange af de vigtige tillæg, som oftest kan skabe problemer.
Årsdagen vil foruden en række hovedtalere også indeholde en række fagsnakke. En af dem handler om taksering, og her vil der holde et køretøj, som deltagerne samler sig om.
“Deltagerne vil blive taget med rundt om den her bil, mens vi taler om taksering. Netop her kan der være et stort potentiale for at tjene flere penge på værkstederne, fordi mange i dag går glip af omsætning, hvis ikke de kender Autotaks-systemet godt nok. Eller husker at få det hele noteret, inden skadesrapporten sendes til taksator”, fortæller Nicky Bobak, eftermarkedschef hos AutoBranchen.
Han vil sammen med lakkonsulent René Thomsen og forsikringskonsulent Jørgen Gøttsche fra AutoBranchen Danmark køre fagsnakken om taksering.
Vigtig dialog vendes også
Skulle det komme til uenigheder mellem værkstedet og forsikringsselskabet, er det vigtigt, at man tager en konstruktiv dialog. I den dialog skal man være klædt rigtig godt på i forhold til takseringen i Autotaks, og man kan gøre sig selv en stor tjeneste ved at stå sammen som skadecenter og autolakerere, når det handler om konkrete opgaver, hvor uenigheden er opstået.
“Vi opfordrer til, at man som skadecenter og autolakerer laver samarbejdsaftaler, hvor man fastlægger og aftaler processer, materialevalg og tidsforbrug på . På den måde vil I stå med gode kort på hånden, hvis taksator skulle have en anden opfattelse af, hvad eksempelvis tidsforbruget er for en given opgave. Den gode dialog er også noget, vi gennemgår og debattere på årsdagen”, siger Nicky Bobak.