avada_faq

Hvornår ligger en fejl ud over det forventelige?

FAQ

For at kunne benytte sig af købelovens reklamationsbestemmelser, forudsætter det, at der fejl på bilen og at fejl – eller årsagen til fejl – har været tilstede på købstidspunktet. Hvis en reservedele 'blot' går [...]

2020-07-07T13:17:55+02:0002/10/2019|

Kan der gives garanti i henhold til købeloven?

FAQ

Nej. Købeloven nævner ikke garanti, den omhandler reklamationsret. En garanti er ikke lovmæssigt fastsat, og i princippet behøver man ikke give garanti på nye varer, hvilket man dog som hovedregel gør på nye biler, [...]

2020-07-06T16:10:32+02:0002/10/2019|

Bedømmelse af fejl og reklamation

FAQ

For at bedømme, om der er tale om en reklamationsberettiget fejl ser man bl.a. på: Omstændighederne for handlen. Bilens pris. Alder og kilometertal. Samt hvad der i øvrigt har været oplyst om varen. Der [...]

2020-07-06T16:07:55+02:0002/10/2019|

Reklamationsretten kort forklaret

FAQ

Reklamationsretten i Købeloven gælder i 24 måneder. En reklamationsret gælder kun for fejl som var til stede på købstidspunktet - altså ved leveringen af bilen. Hvis en del helt uomtvisteligt først er gået i [...]

2020-07-06T16:02:29+02:0002/10/2019|

Hvad er forskellen på garanti og reklamation?

FAQ

Lidt populært sagt er reklamationsret noget, man som forbruger altid har krav på. Garanti er noget man kan få, hvis det er aftalt. Indholdsmæssigt er der selvfølgelig også væsentlige forskelle. Det skal præciseres, at [...]

2020-01-16T10:42:59+01:0002/10/2019|

Sådan har sælger krav på erstatning

FAQ

Der findes en række afgørelser fra både Ankenævn for biler og domstole om bilsælgere krav på erstatning. Det helt essentielle i disse afgørelser er, at der ikke er tvivl om, at man som sælger [...]

2020-07-07T13:04:56+02:0002/10/2019|

Har kunden 14 dages fortrydelsesret?

FAQ

Mange kunder tror fejlagtigt, at man har 14 dages fortrydelsesret. Fortrydelsesret gælder kun ved nethandel og ved handel uden for sædvanligt forretningssted. Retten til at fortryde gælder altså ikke ved en helt almindelig handel [...]

2020-07-07T12:59:03+02:0002/10/2019|

Her gælder formodningsreglen ikke

FAQ

Formodningsreglen gælder ikke, hvis manglen skyldes et uheld, som kan opstå pludseligt. Det kunne være en forbruger, der efter tre måneder reklamerer over et stenslag i frontruden. Formodningsreglen gælder ikke på sliddele. Hvis en [...]

2022-01-31T10:47:04+01:0002/10/2019|

Sådan afkræftes formodningsreglen

FAQ

En bilforhandler har mulighed for at afkræfte formodningen om, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet. Det sker, hvis forhandleren kan bevise, at fejlen skyldes forbrugerens forkerte eller uhensigtsmæssige brug. Herfra går bevisbyrden tilbage [...]

2020-07-06T15:52:05+02:0002/10/2019|

Grundlæggende om formodningsreglen

FAQ

0-12 måneder: formodningsreglen gælder. 12-24 måneder: Forbrugeren skal bevise, at fejlen, der klages over, var til stede på leveringstidspunktet. Det er som udgangspunkt forbrugeren, der skal bevise, at fejlen ved bilen er en mangel [...]

2022-01-31T10:43:14+01:0002/10/2019|
Go to Top