Den 15. november afholdt AutoBranchen Danmark kursus i Eurolak for autolakerere og andre medlemmer med interesse i lakering og forsikringsskader.

Kursus var målrettet autolakerere, men der var også værkførere og andre fagpersoner, der gør forsikringsskader op.

På kurset var der stor interesse om de nye varslede starttider, og de nye faste 1000-numre i Autotaks, som udløste en del debat om, hvorvidt værkstederne kan beregne starttiden korrekt, da de ikke har den fornødne tekniske viden, og om selskabernes diktering af priser.

Et emne der også optog autolakererne, er det faktum, at de ikke selv er med til forhandlingerne om deres timeløn og vilkår, når disse forhandles med forsikringsselskaberne. De har et stort ønske om at handle direkte med selskaberne. Dvs. at forhandle vilkår, opgøre deres eget arbejde i Autotaks og fakturere direkte til selskaberne. Deltagerne var dog opmærksom på, at det vil kræve langt større kompetencer i brugen af Autotaks.

Generelt føler autolakererne sig klemt mellem værksteder og forsikring med stigende krav om kvalitet, rabatter og service. Såsom spartling og hente/bringe uden betaling.

Værkstederne har mulighed for at rådføre sig med Autolakereren, igennem Rådgiverfunktionen i Autotaks. Den bliver ikke brugt ret meget, da den har visse mangler. Det gælder bl.a. at der ikke er nogen notifikation om indkomne beskeder, samt at der ikke kan rettes i rapporten af autolakereren (kladden).

Vigtigheden af klar og god kommunikation mellem værksted og autolakerer var også et emne der blev taget op på kurset. Her gennemgik vi AutoBranchen Danmarks udkast til en samarbejdsaftale, som kan findes på www.eftermarked.dk i Wordformat, så den kan tilpasses.

Lakvejledningen til Autotaks blev gennemgået, og der blev debatteret de mange mulige fortolkninger af den. Det vakte også debat, at vejledningen ofte ikke bliver fulgt af taksator, men hvor retter taksator retter i skadesopgørelsen uden dialog oftest i selskabets favør.

Da el- & hybridbiler er blevet mere almindelige på vejene, og dermed også på værkstederne, blev der talt om personlig sikkerhed og forholdsregler ved brand i batteripakken fx  det seneste fra Beredskabsstyrelsen.

Undervejs lavede deltagerne et par gruppeopgaver på Eurolak & Autotaks-platformene.