Fremtidens bilkøber – eller måske nærmere bestemt bilbruger – lever i en storby, går mere op i at have adgang til en bil end at eje den, og så er manden eller kvinden yderst interesseret i teknologi. Det konkluderer en årlig rapport om forbrugeradfærd, som den anerkendte analysevirksomhed McKinsey har lavet.

Her spørger man hvert år 3.000 personer fordelt i USA, Tyskland og Kina om, hvordan de ser på autobranchen og det at købe, lease eller blot at kunne tilgå et køretøj – hertil også, hvad de opfatter som god mobilitet. Undersøgelsen tager afsæt i megatrends som elektrificering, mobilitet og ejerskab på tre af verdens absolut største markeder for bilsalg. Og når forbrugeradfærden ændrer sig her, vil den også ændre sig i lande som eksempelvis Danmark.

Kineserne vil have elbiler

En af rapportens felter handler om drivmidler. Hvem vil køre på benzin, diesel, hybrid eller rent el? Her viser McKinseys undersøgelse, at især fremtidens kinesiske bilister er meget interesserede i alternativer til motorer baseret alene på konventionel forbrænding.

Her er spredningen nemlig størst blandt drivlinjerne hybrid, plugin-hybrid og el, når man sammenligner med tilsvarende købere i USA og Tyskland. I USA og Tyskland er det især hybridbiler, som kunder nævner, når de spørges til næste bilkøb.

De kinesiske bilkøbere er mest positive over for alternative drivlinjer som hybrid og el.

Autonome biler

Selvkørende teknologier, der gør bilerne helt autonome, ligger stadig et stykke ude i fremtiden, når man taler storskala. Men igen skiller de kinesiske bilister sig ud fra de amerikanske og tyske. 72 procent af kineserne svarer, at de ser meget positivt på brugen af autonome biler, mens samme måling for Tyskland og USA er på 35 og 33 procent. En anden konklusion er, at det er storby-indbyggerne, som helst ser de selvkørende teknologier vokse frem.

Autonome køretøjer bliver umiddelbart modtaget bedst i Kina, mens tyskerne og amerikanerne er mere skeptiske.

Ser positivt på delebiler

Ordninger til delebiler er de senere år blevet mere udbredte i Danmark, dog især koncentreret omkring hovedstadsområdet. Men løfter man blikket op og kigger på Kina, Tyskland og USA, skiller asiaterne sig igen ud, når der spørges til deres holdning til at droppe deres egen bil til fordel for en delebilsordning. Sammenlagt er 80 procent af kineserne meget åbne for at skifte egen bil ud med en, der kan deles, mens det kun gælder 44 procent af tyskerne. Amerikanerne ligger lavest med 42 procent.

Dog kræver de kinesiske bilkøbere, at omkostningerne ved at indgå i en delebilsordning er markant lavere end den finansisering, de har i dag. Desuden stiller de store krav til, at tilgangen til delebilen er fleksibel, og ventetiden skal være tæt på nul.

Delebilsordninger hitter i de større byer, og igen er det kineserne, der skiller sig ud, viser den store McKinsey-undersøgelse.

Hele rapporten kan læses ved at følge det her link: McKinsey-rapport.