Autotaks-supporten til lak- og karrosseribranchen, kører i højere og højere gear. Eller med andre ord, der er en god udvikling i branchens kendskab til AutoBranchen Danmarks supportfunktion, som blev etableret tidligere i 2019.

Det var en af konklusionerne på december-mødet i Lak- og karrosseriudvalget. Et møde, som blev afholdt i Odense og som havde deltagelse af Carsten Holst (C.A Larsen), Jan Elvekjær (Lakskadecentret), Dennis Odgaard (Byens Bilpleje), Lasse Jæger (Pierre.dk) og Lars B. Frederiksen (Spettrup Autolak). Fra AutoBranchen Danmark deltog adm. direktør Gitte Seeberg, chefkonsulent Nicky Bobak, lakkonsulent René Thomsen og forsikringskonsulent Jørgen Petersen.

”Vi hjælper flere og flere med fx fejlrettelser, og samtidig hjælper vi ugentligt masser af brugere med screening for korrekt reparation og betaling. Ambitionen er at nå endnu bredere ud i 2020,” siger Nicky Bobak, chefkonsulent og leder af AutoBranchen Danmarks VidenCenter.

Dialog med F&P

AutoBranchen Danmark har de seneste måneder indledt en dialog med Forsikring & Pension om forsikringsbranchens ageren i markedet for betaling af lakeringsydelser. Også det orienterede Nicky Bobak om på mødet i Odense.

”Debatten blev offentlig i Motor-magasinet i begyndelsen af december. Konkurrencestyrelsen undersøger i øjeblikket forholdene i lakbranchen, og vi mener, at det er mere relevant at se på forsikringsselskabernes indkøb af lakeringsydelser. Den debat fortsætter vi med at tage,” siger Nicky Bobak videre.

Forsikring & Pensions kommende opdatering af Autotaks falder også i tråd med diskussionen om forsikringsselskabernes indkøb af lakeringsydelser. Umiddelbart tyder det nemlig på, at en række faste punkter bliver fjernet og manuelt skal vælges til.

”Den manøvre giver stor risiko for, at lakererne taber indtjening, for ikke alle er lige rutinerede i systemet. Og selv om du er rutineret, så kan det være, at der i dagligdagen er så meget fart på, at du i farten glemmer at sætte krydser de rigtige steder. Pludselig har du måske så mistet 300 kroner i indtjening på en bil, og det kan hurtigt blive til mange penge for en branche, der i forvejen er presset til at effektivisere ud over det rimelige,” siger Nicky Bobak.

”F&P har lovet os indblik i processen i forhold til opdateringerne, og det afventer vi,” fortsætter han.

Målrettet kommunikation

Siden det forrige møde i Lak- & Karrosseriudvalget har AutoBranchen Danmark valgt at skille kommunikationen ad for de enkelte medlemsgrupper i fremtiden. Formålet er at sikre en mere målrettet kommunikation. Derfor er der sat et arbejde i værk for at sikre, at medlemmerne er noteret med de rigtige kontaktoplysninger – herunder mailadresser.

”Vi indsamler de relevante oplysninger, og vi vil selvfølgelig gerne høre fra medlemmerne, hvis I har ændringer til jeres kontaktinfo. Få også gerne medarbejderne tilmeldt vores nyhedsbreve, for der kan sagtens være informationer, der er lige så relevante til medarbejderne som til ejerne,” siger Nicky Bobak.

Også kontakten til branchen i de øvrige nordiske lande vil blive intensiveret i 2020. Der er masser af lighedspunkter og sammenligningspunkter mellem landene og god mulighed for at drage nytte af hinanden.