Nettet og de sociale medier flyder over med fede fotos og videoer af biler, værksteder, autolakering og bilmekanik. Men som erhvervsdrivende inden for autobranchen skal man være meget opmærksom på, at man ikke genbruger fotos eller videoer uden at konsultere med den person, der har ophavsretten. Det viser en afgørelse fra Højesteret.

I sagen havde en dagligvarekæde brugt en brugskunstners tallerkener og skåle til at fremvise mad uden at søge om godkendelse hos kunstneren. Samme problem kan opstå, hvis eksempelvis en bilforhandler deler eller bruger fotos fra sociale medier eller lignende uden samtykke. I hvert fald hvis der på fotoet eller i video indgår fotos, dele eller lignende, som stammer et andet sted fra, fortæller Eylem Ünüvar, juridisk chef og advokat hos AutoBranchen Danmark.

“Så snart man bruger fotos eller lignende, der har ophav uden for virksomheden, skal man være meget opmærksom på, at man overholder reglerne for ophavsret. Derfor skal man også lige overveje en ekstra gang, hvad man egentlig tager fotos af, når man skyder en markedsføringskampagne”, fortæller Eylem Ünüvar.

På og uden for motivet

Der er naturligvis en bagatelgrænse for, hvornår man krænker ophavsretten. Hvis eksempelvis en brugsgenstand stået sløret i baggrunden af et foto af en bil, får man næppe problemer. Men så snart et produkt er genkendeligt, skal man inden markedsføringsbillederne skydes søge om tilladelse.

“Selv om bilen, servicekontrakten eller hvad det nu er, man reklamerer med er i fokus, falder man næppe i fælden. Men man skal gennemtænke materialet i forhold til, om man har alle godkendelser på plads fra eksterne aktører. Det er god praksis”, siger Eylem Ünüvar.

Ophavsretsloven

Fotos og billedkunst er beskyttet af ophavsretsloven. Hvis man som bilforhandler eksempelvis bruger et foto eller lignende man ikke selv har taget, skal man være opmærksom.

Hvis man downloader et billede fra internettet, bliver der lavet en kopi af billedet på det medie, som man henter billedet ned på: computer, tablet eller smartphone. En sådan kopiering er omfattet af rettighedshaverens eneret, og det kræver derfor som udgangspunkt rettighedshaverens tilladelse.

Det er dog lovligt at downloade billeder fra internettet uden ophavsmandens tilladelse, hvis det kun sker til personlig brug.

Kilde: Kulturministeriet