Ved dine medarbejdere hvornår en sygemelding er givet rettidig og til hvem den skal gives? Er medarbejderen bekendt med virksomhedens alkoholpolitik, og ved de om virksomheden har kontrolforanstaltninger i form af eksempelvis videoovervågning?
Der er nok stor sandsynlighed for, at dine medarbejdere kan svare ja til ovenstående spørgsmål, men står det skrevet nogle steder, og kan du som arbejdsgiver dokumentere, at dine medarbejdere kender svarene?
En del virksomheder har hverken en personalehåndbog eller en mappe, hvori oplysninger om virksomhedens ryge- og alkoholpolitik eller reglerne for sygefravær, barsel og feriefridage står eller hvad man gør ved jubilæer og runde fødselsdage mv. Nogle af de nævnte oplysninger er indføjet i ansættelseskontrakten, men det er ikke altid lige hensigtsmæssigt, da disse så skal udskiftes, når virksomheden ønsker at ændre regler eller politikker.
AutoBranchens ArbejdsgiverForening opfordrer derfor til, at virksomheder, der ikke har en personalehåndbog eller lignende, overvejer at få sat gang i den proces. Faktisk må det ikke kun blive ved overvejelserne hvad angår rygepolitik, da det er et lovkrav for virksomheden at have en rygepolitik, og det kan medføre en bøde for virksomheden, hvis den ikke er tilgængelig.
En personalehåndbog kan desuden ende med at være det afgørende element i en sag om, hvorvidt der er givet en saglig advarsel eller foretaget en korrekt opsigelse af en medarbejder.
Har I spørgsmål eller brug for hjælp i forbindelse med udfærdigelse af en personalehåndbog, er I meget velkomne til at kontakte AutoBranchens ArbejdsgiverForening – ABAF. Vi kan ligeledes være behjælpelige med en skabelon, som I kan tilpasse til jeres virksomhed.