De danske politikere kom i april med flere udmeldinger i forhold til eventuelt forbud af blandt andet dieselbiler. AutoBranchen Danmark forsøger at skabe et overblik.

I et fælles udspil sagde Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen og Københavns overborgmester Frank Jensen, at det skal være slut med salg af nye dieselbiler fra 2030, gamle dieselbiler skal udfases, og Københavns veje skal være dieselfri zone.

Få dage forinden havde SF meldt et lignende udspil ud. SF siger samtidig, at registreringsafgiften på dieselbiler ikke må hæves før salget er steget markant, og priserne er faldet.

Enhedslisten, Alternativet og Det Radikale Venstre ser gerne et forbud allerede fra 2025.

Regeringen afleverede sit energiudspil i slutningen af april. Udspillet indeholdt blandt andet en sænkelse af afgiften på elvarme, men ingen udmeldinger på transportområdet. Traditionelt har regeringen sagt, man ikke vil lave forbud, men snarere tilskynde til et større salg af elbiler.

I den anden ende melder en række bilproducenter ud, at de har skabt nye dieselmotorer med en forurening, der er så lav, at den forurener mindre end benzin og langt under kravet.

En række andre europæiske lande været hurtigere ude end Danmark, og har allerede lavet forbud mod dieselbiler med en kortere eller længere tidshorisont. Her er en liste over landene, samt hvilke tiltag de har igangsat:

Storbritannien: Forbud mod salg af nye diesel- og benzinbiler fra 2040. Fra og med 2050 skal alle biler være forureningsfri.

Frankrig: Forbud mod salg af diesel- og benzinbiler fra 2040. Herefter vil kun biler, der kører på el eller anden ren energi blive solgt – samt hybridbiler.

Norge: Alle nye biler skal være forureningsfrie fra 2025.

Tyskland: Tyske byer har mulighed for at indføre forbudszoner for de mest forurenende dieselbiler.

 

Byer: I andre europæiske storbyer som Paris, Athen og Madrid planlægger man at forbyde dieselbiler fra 2025.

Kilder: Ritzau, Finans, Ingeniøren.