Regeringen vil ikke fastfryse registreringsafgiften for elbiler i 2021. Dermed undermineres salget af elbiler og i sidste ende 70 procents reduktionen af drivhusgasser i 2030. Med regeringens finanslovsudspil er vi kommet et stort skridt væk fra den grønne omstilling af bilparken. Registreringsafgiften for elbiler stiger fra 20 til 65 procent næste år. Tilsvarende vil bundfradraget, der sikrer at elbiler under 400.000 kr. ikke betaler registreringsafgift, også blive afskaffet, så registreringsafgiften på elbiler under 400.000 kr. nu vil gå fra 0 til 65 procent efter nytår.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er stærkt kritisk over for regeringens manglende ambitioner på det grønne område. Salget af elbiler vil gå i stå i kølvandet på finanslovsforslaget.
Regeringens forslag til finansloven 2021
Regeringen har den 31. august 2020 fremlagt sine forslag til Finansloven 2021. Det er en finanslov præget af corona-virussen og tilbagegangen i dansk økonomi.
Du kan læse hele forslaget her.
”Det flotte salg af elbiler hver måned kan kun lade sig gøre pga. den lave registreringsafgift. Elbilerne er dyrere at producere end benzin- og dieselbiler. Det er derfor helt nødvendigt at de ikke bliver pålagt den høje registreringsafgift. Hvis regeringens finanslovsforslag gennemføres, vil salget bremse kraftigt op. I dag er vi trådt et langt skridt væk fra den grønne omstilling”, siger Gitte Seeberg.
Regeringen vil heller ikke forlænge den grønne firmabilsbeskatning, der er en hjørnesten for at skabe det marked af brugte elbiler, der stort set ikke eksisterer i dag. Det er et kritisk punkt for udbredelsen af elbiler.
”Elbiler har brug for politisk starthjælp i de kommende år, før flertallet af danskerne er villige til at betale regningen for en grøn bil. Når regeringen både vil hæve registreringsafgiften og afskaffer den grønne firmabilsbeskatning, vil det betyde langt færre elbiler på de danske veje. Til gengæld er det positivt, at regeringen foreslår at forlænge afgiftsfritagelsen af strøm til elbiler”, siger Gitte Seeberg.
Forøg skrotpræmien
Regeringen bør også genindføre den forhøjede skrotpræmie på 5000 kr. til ældre dieselbiler. I både 2019 og 2020 fjernede ordningen i alt 23.000 forurenende biler fra vejene. Ordningen kan også suppleres med en større bonus, hvis man udskifter en ældre dieselbil med en elbil, som man har gjort i bl.a. Frankrig, Tyskland og Italien, hvor der ydes mellem 25.000 kr. og 60.000 kr. i godtgørelse, hvis bilejerne skrotter den helt gamle bil og erstatter den med en ny elbil.