Derfor kan få elbiler trække campingvogne og trailere

Salget af elbiler i Danmark står til at blive rekordstort i 2019. Foreløbigt er der ved udgangen af oktober 2019 indregistreret 4.156 elbiler. Til sammenligning blev der i samme periode for 2018 solgte 1.073. For hele 2018 endte tallet på 1.545, og i hele 2017 var det blot 699 styk.

Men mange bilforhandlere oplever, at elbiler har et (og blandt danske bilkøbere) temmelig alvorligt problem: Meget få elbiler må trække kundernes campingvogn eller trailer. Hvorfor er det sådan? Og hvordan ser fremtiden ud?

Producenterne er bagud

Rent teknisk kan elbiler som udgangspunkt sagtens trække eksempelvis en campingvogn, når det handler om moment og belastning. Problemet skyldes den relativ begrænsede efterspørgsel på elbiler indtil nu i EU, og deraf er der færre modeller på markedet og ude hos de danske bilforhandlere.

Det betyder, at få bilproducenter med rene elbiler i programmet har søgt om at få typegodkendt de elektriske køretøjer efter direktiv 94/20/EF, der omhandler mekanisk tilkoblinger til personbiler.

Det betyder, at populære elbiler som Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric og Tesla Model S må trække nul kilogram. Det er uanset om, elbilsejeren kører rundt i Danmark eller et af de andre EU-lande. Trækkrogen skal være godkendt af dels producenten og dertil leve op til kravene i EU-direktivet. Det samme problem ses desuden i Norge.

Øget udbud kan være nøglen

Ifølge Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, vil det øgede fokus på elbiler sandsynligvis skubbe på for en forandring:

“Fra 2020 og frem stiger udbuddet af elbiler kraftigt. Det betyder blandt andet, at der kommer flere elbiler i C-segmentet og SUV’er, som typisk er de segmenter, der trækker danskernes campingvogne på ferie eller styrer traileren sikkert frem til genbrugspladsen. Så det er også min forventning, at flere elbiler typegodkendes til trækkroge i de kommende måneder”, siger Gitte Seeberg.

Faktum er i øvrigt, at bilistorganisationerne i både Danmark, Norge og Tyskland fraråder bilkøberne at eftermontere trækkroge, som ikke er typegodkendte.

Hvilke elbiler må trække hvor meget?2022-07-07T13:46:22+02:00

Tilladte (max)vægt

Bilmodel

0 kg Audi e-tron GT

BMW i3

Citroën C-Zero

Citroën C4 Ë

Cupra Born

DS 3 Crossback E-tense

Honda e

Hyundai Ioniq

Hyundai Kona Electric

Kia e-Niro og Kia Soul EV (til modelår 2020)

Mazda MX-30

MG ZS EV (Til og med modelår 2021)

Mercedes-Benz B-Electric

Mercedes EQV

Mini Cooper SE

Mitsubishi iMiEV

Nissan Leaf

Opel Corsa-e

Opel Mokka-e

Peugeot iOn

Peugeot e-208

Peugeot e-2008

Porsche Taycan

Renault Zoe

Seat Mii electric

Skoda Citigoe IV

Tesla Model 3 Performance

Tesla Model S

VW e-Up

VW e-Golf

VW ID.3

300 kg Hyundai Kona 64 kWh (06/2020-)

Kia e-Niro (fra modelår 2021)

Kia e-Soul (2021-model)

400 kg Maxus Euniq MPV
500 kg MG ZS EV (Fra modelår 2022)
750 kg BMW iX3

Ford Mustang Mach-e

Hyundai Ioniq 5 (lille batteri)

Jaguar I-Pace

Kia EV6 (lille batteri)

Mercedes-EQ EQA 250

Mercedes-EQ EQE

Mercedes-EQ EQS

MG Marvel R

910 kg Tesla Model 3 (2019-20)
1.000 kg Audi Q4 e-tron

Skoda Enyaq iV

Tesla Model 3 (2020-)

Toyota Proace

VW ID.4 (kan løftes til 1.200 kg)

1.200 kg Audi Q4 e-tron quattro

VW ID.4 GTX

1.500 kg Audi Q4 e-tron quattro

VW ID.4 GTXPolestar 2

Volvo XC40 Recharge (1.800 kg fra dec. 2021)

Aiways U5

1.600 kg BMW i4

Hyundai Ioniq 5

Kia EV6 (Long range, Performance og GT-versioner, stardard er 750 kg)

Tesla Model Y

1.800 kg BMW i4

Hyundai Ioniq 5

Kia EV6 (Long range, Performance og GT-versioner, stardard er 750 kg)

Tesla Model Y

2.100 kg BMW iX xDrive40
2.250 kg Tesla Model X
2.500 kg BMW iX xDrive50

Opdateret april 2021.

Hvilke plugin-hybridbiler må trække hvor meget?2023-03-15T09:33:03+01:00

Tilladte (max)vægt

Bilmodel

0 kg BMW 225xe

BMW 330e (2016-2019)

BMW 530e (-2020)

Kia Optima Sedan PHEV

Mini Countryman SE

Porsche Panamera E-Hybrid

Toyota Prius Plug-in

750 kg BMW 330e (2019-2020)

BMW X1 xDrive25e

Hyundai Ioniq PHEV

Renault Captur E-Tech

1250 kg DS 7 Crossback

Ford Kuga (05/2020-10/2020)

Opel Grandland X Plugin Hybrid

Peugeot 3008 Plugin Hybrid

Peugeot 508 og Peugeot 508 SW Plugin Hybrid

1.300 kg Kia Niro Plugin Hybrid

Kia Ceed SW Plugin Hybrid

Kia XCeed Plugin Hybrid

Citroën C5 Aircross Plugin Hybrid

1.350 kg Hyundai Tucson
1.400 kg

Audi Q3 45 TFSIe

1.500 kg BMW 330e

Ford Kuga PHEV (10/2020-)

Kia Optima SW PHEV

MG EHS

Mitsubishi Outlander PHEV

Seat Leon eHybrid

Skoda Octavia iV

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf GTE

1.600 kg Mercedes-Benz B 250 e

Mercedes-Benz C 350 e

Mercedes-Benz CLA / CLA Shooting Brake 250 e

VW Passat GTE

VW Arteon / Arteon Shooting Brake

1.700 kg BMW 530e (2020-model)

Audi A3 40 TFSIe

Golf GTE (2021-model)

1.800 kg Mercedes-Benz GLA 250e

Volvo XC40 T4 & T5

VW Tiguan e-Hybrid

2.000 kg Audi A6 TFSIe

Audi Q5 TFSIe

BMW X3 xDrive30e

Mercedes-Benz GLC 350 e

Mercedes-Benz GLE 500 e

Volvo V60 T6/T8

2.100 kg Mercedes-Benz E300 de

Volvo XC60 T8

Volvo S/V90 T8

2.400 kg Volvo XC90 T8
2.700 kg Mercedes-Benz GLE 350 de

Porsche Cayenne E-Hybrid

Volvo XC60 T8

Volvo S/V90 T8 BMW X5 xDrive40e og xDrive45e

2019-11-04T15:29:40+01:0004/11/2019|Tags: , , , , |
Go to Top