Debatten om massive forandringer i forhold til ejerskabet af en bil, delebilsordninger og andre mobilitetsformer fylder meget i de her år. Den britiske analysevirksomhed ICDP har kigget nærmere på, om det klassiske ejerskab til en bil er fortid, eller om det blot ændrer karakter.  ICDP viste forleden i Berlin, hvad virksomheden er nået frem til, når den analyserer det europæiske bilmarked. Leasing er forsat på fremdrift på store markeder som Storbritannien og Frankrig. Her ligger andelen i forhold til nye registreringer på 60 og 70 procent, mens den i Danmark ligger på under 40 procent i årets første tre måneder.

Leasingkontrakter er altså hotte, og udviklingen ser ud til at fortsætte. Men ét er finansieringsformen, noget andet er brugerforholdet til bilen. Her er ICDP meget skeptisk over for delebilsordninger, som ellers er udråbt til at ændre fundamentalt på brugen af biler. Steve Young fra ICDP sagde blandt andet:

“Rent økonomisk kører praktisk talt ingen delebilsordninger eller mobilitetsvirksomheder i Europa eller i  USA med overskud. Foreløbigt har mange af dem masser af investorer, men der er ikke meget afkast. Og set ud fra et menneskeligt perspektiv ser vi ingen udvikling, som peger i retning af, at bilisterne vil overlade brugerskabet af bilen til andre end dem selv og deres nærmeste”, fortalte Steve Young og fortsatte:

“Du får aldrig brug for at eje et par sko igen”. Brancheanalytikeren Glenn Mercer joker lidt med delebilskonceptet og det faktum, at flertallet af mennesker har det svært med at dele. Især når det er så dyrt, som en bil er”.

“Jeg kan godt lide et eksempel fra brancheanalytiker Glenn Mercer, som har joket med et par sko, som man henter nemt på gaden, og kan dele med andre. “Fremtidens mobilitet. Du får aldrig brug for at eje et par sko igen”. Pointen er, at det langt fra er alt, vi har lyst til at dele med mennesker, vi ikke kender. Et rent instikt hos mennesker lægger en naturlig dæmper for at dele, uanset hvor god tanken måtte være i forhold til miljø, klima, trængsel og så videre. Så måske er ejerskab fortid, men at være enebruger vil stadig betyde rigtig meget i fremtiden”.

En månedlig betaling

En klar tendens blandt bilkøberne er, at de i stigende grad forventer finansaftaler, der dækker alle udgifter, herunder service og pludselige reparationer og skader. Services, som dem der leaser, normalt får med. Pascal Haubenreisser, som er analytiker for ICDP i Tyskland, havde på konferencen kigget nærmere på udbydere, som både bilproducenter og forhandlere benytter sig af i udlandet.

Han nævnte blandt andre Access by BMW, Mercedes-Benz Collection på OEM-niveau. På forhandlerdelen findes der Condor, Luxcar, DriveFlow, som bilforhandlere i udlandet har brugt til at opbygge ud udbyde serviceprodukter, der skal holde på kunderne længere tid. Langtidskontrakter findes også, og her er udbydere som

Care by Volvo er en abonnementsordning, hvor man ikke køber men får bilen på abonnement.

Carpe, CarNext og Ioniq Unlimited+ aktuelle.

“Der er også en forskel på biler med forbrændingsmotor og elbiler, fordi elbiler i Danmark mange steder sælges med en bestemt garanti på batterier og tilhørende ordning for opladning. Det er alt sammen udtryk for en tendens, hvor flere og flere kunder forventer, at de dækkes bedre ind med et fast, månedligt bidrag, der sikrer den gennemskuelighed”, sagde Pascal Haubenreisser fra ICDP på sit oplæg og fortsatte:

“Ikke kun i forhold til at afvikle gæld ved et billån, men også i forhold de følgeopgaver, som kommer. Leasing har ført an, nu breder det sig over til nybilsalg og brugte biler. Faktisk viser vores analyse også, at 30 procent af kunderne forventer, at en nybilskontrakt også åbner op for mulighed for gratis at få en særlig type bil i en periode i løbet af et år. Det kunne være en varevogn eller en cabriolet to uger på et år. Altså ydelser, man aldrig tidligere har skulle tænke over”.

 

Vores Autobranche 2019

De to branchedage ”Vores Autobranche”, som AutoBranchen Danmark og Motor-magasinet står for, sætter fokus på branchens store omstilling. “Vores autobranche” bliver en blanding af oplæg fra eksperter om autobranchens fremtid samt muligheden for at møde eksperterne og andre branchefolk i mindre grupper. Emner som forsikring, generationsskifte, trivsel og autolakeringens fremtid er i fokus, når der er fagsnak i føresædet.

Du kan se de foreløbige talere her. Det er gratis at tilmelde sig frem til 7. april. Derefter koster det 295 kroner at deltage. Læs mere og tilmeld dig her