EU har med WLTP strammet op på den testmetode, som bilproducenterne skal overholde, hvis de vil have typegodkendt et køretøj, og WLTP har været gældende siden 1. september 2018. Men fra årsskiftet og frem skal bilforhandlerne også sørge for, at reklamemateriale og salgsskilte i bilhusene er opdateret med WLTP og de tilhørende energimærker. Eneste undtagelse er restkøretøjer.

Eylem Ünüvar er juridisk chef og advokat hos AutoBranchen Danmark. Hun følger op:

“Landets bilforhandlerne skal naturligvis huske at sætte skilte op med de her forbrugeroplysninger pr. 1. januar, for at regelsættet overholdes”, siger Eylem Ünüvar fra AutoBranchen Danmark.

Meningen er, at WLTP i højere grad skal afspejle bilernes reelle brændstofforbrug og CO2-emission. EU mener derfor, at forbrugerne med WLTP-testproceduren vil få et forbrugstal, som forventes at være tættere på det faktiske forbrug.

Der vil dog vist fortsat være tale om laboratorietest,  som ikke tager højde for variable omstændigheder som for eksempel varierende kørselsmønstre, herunder vind-, vejr- og vejforhold, hvilket også er vigtigt at oplyse kunderne om.

I 2020 bygges der endnu et lag på WLTP, hvor EU-Kommissionen vil konvertere de NEDC-baserede CO2 klimamål til de CO2-mål, som data fra WLTP viser. Meningen er, som med de andre stramninger, at myndighederne skal kunne sammenligne fabrikanternes officielle tal med de faktisk. Herunder kan du se de grundlæggede forskelle på de to målemetoder:

WLTPNEDC
Temperatur14 grader20-30 grader
Varighed30 minutter20 minutter
Stilstand13 %25 %
Distance23,25 km11 km
Hastighed - snit46,5 km/t34 km/t
Maxhastighed131 km/t120 km
Individuel måling ud fra ekstraudstyr og motorvariantJaIkke specifik.