• Måske har I som forhandler detaljeret viden om køretøjets CO2-udledning, men uden de rigtige data i DMR, kan det udløse store problemer og kæmpeforskelle i den beregnede registreringsafgift, som Motorstyrelsen bruger.
  • Hvis data ikke er anvist i DMR eller er forkerte, vil Motorstyrelsen tage udgangspunkt i de fremgangsmetoder, som beskrevet i priseksempler herunder. Det betyder, at den regulering, som styrelsen laver i DMR til efteråret, i mange tilfælde ikke kommer til at passe med den beregning, du som forhandler måske selv har lavet.
  • Ikke fordi, regnestykket er forkert, men fordi DMR ikke har data til at regne efter den mest optimale metode.

Herunder vises den store forskel i den samlede registreringsafgift, som manglende data i DMR kan have. Der tages stadig udgangspunkt i den benzindrevne plugin hybrid Audi A3 e-tron.

  • Der er hverken anvist et CO2-forbrug, eller forbrug målt i l/100. Bilen er fra 2016, og derfor fastslår vi at forbrugstallene er anvist jf. NEDC (som anvist af Motorstyrelsen)
  • 100 / 55,6 km/l = 1,8 l/100 km.
  • Herefter ganger vi 1,8 med 29 = 52,2 gram CO2

Næste eksempel er på en fuldstændig tilsvarende Audi A3 e-tron fra 2016, dog med fyldestgørende data. Bilens stelnummer kan slås op i DMR. Nedenstående er et udtræk fra de tekniske oplysninger.

  • Da bilen har et anvist CO2-forbrug på 40 og en anvist NEDC-målenorm, ganges 40 med 1,21 = 48,4 gram CO2

Bemærkning til beregninger fra ASG Digital

Som vist går CO2-forbruget fra 48,4 til 52,2 gram på det pågældende køretøj. I dette tilfælde betyder det, at bilen går fra at være en lav-emissionsbil (under 50 gram CO2) og til at være en ”almindelig” benzin bil. (over 50 gram CO2). I dette tilfælde er der en forskel på cirka 100.000 kr. i registreringsafgift, blot fordi man mangler et simpelt CO2-tal i DMR.

Dette er selvfølgelig et ekstremt tilfælde, men problemstillingen vil være til stede på alle biler med hel eller delvist mangelfuld data. Konklusion: forhandlerne skal være meget opmærksom på, at DMR har de rigtige oplysninger, inden Motorstyrelsen laver sine reguleringer til efteråret. – ellers kan det blive dyrt !