Spamforbuddet omfatter enhver form for markedsføring, herunder image-markedsføring. Det betyder ikke kun henvendelser med tilbud på virksomhedens produkter eller services er markedsføring, men også henvendelser med omtale af virksomheden (branding) eller virksomhedens produkter er markedsføring, f.eks. invitation til jubilæum eller andre særlige begivenheder i virksomheden.

Tilfredshedsundersøgelser
En tilfredshedsundersøgelse er ikke markedsføring omfattet af spamforbuddet, hvis undersøgelsen alene har til formål at undersøge kunders tilfredshed. Er undersøgelsens formål derimod også at afsætte produkter eller brande en virksomhed, vil undersøgelsen være markedsføring omfattet af spamforbuddet.

Servicemeddelelser
Hvis en virksomhed sender en servicemeddelelse i et løbende kundeforhold/abonnementsforhold, er det ikke markedsføring omfattet af spamforbuddet. Ved vurderingen af, om en henvendelse er markedsføring eller en servicemeddelelse, skal der især lægges vægt på, om formålet med henvendelsen er at omtale yderligere produkter. En oplysning til en kunde om, at kundens bil skal til service er ikke en servicemeddelelse men derimod markedsføring. Det er ikke afgørende, hvad virksomheden kalder henvendelsen.