Salgsfremmende foranstaltninger er markedsføringsinitiativer ud over det sædvanlige, med det formål at fremme omsætningen. En erhvervsdrivendes tiltag, der gør den erhvervsdrivendes varer eller tjenesteydelser mere tillokkende eller attraktive for forbrugerne, end de ville have været uden sådanne tiltag, der typisk anvendes i begrænset tidsrum og/eller under bestemte betingelser, og som har til formål at sælge enten varer eller tjenesteydelser. Eksempelvis ”køb en bil og få et sæt vinterhjul med”.

En salgsfremmende foranstaltning, såsom tilgift, rabatmærker, rabat- og bonussystemer, præmiekonkurrencer og lignende, skal markedsføres så tilbudsbetingelserne er klare, tydelige og let tilgængelige for kunden. Dette gælder uanset, om markedsføringen sker i aviser eller på internettet.

Der må ikke udelades væsentlig information og kunden må ikke vildledes. Derfor skal der tages forbehold og/eller begrænsninger, f.eks. tidsmæssige, geografiske eller aldersmæssige begrænsninger, skal oplyses ligeså tydeligt, som selve tilbuddet.

Kunden skal dermed kunne sætte sig ind i betingelserne inden købet af den vare eller tjenesteydelse, som den salgsfremmende foranstaltning er knyttet til.