Formodningsreglen

Det skal du vide om formodningsreglen2022-01-31T10:28:36+01:00

Når en forbruger køber en bil, sikrer købeloven forbrugeren en reklamationsret på to år. I de første tolv måneder gælder den særlige formodningsregel. Men hvad omfatter den?

Grundlæggende om formodningsreglen2022-01-31T10:43:14+01:00
  • 0-12 måneder: formodningsreglen gælder.
  • 12-24 måneder: Forbrugeren skal bevise, at fejlen, der klages over, var til stede på leveringstidspunktet.

Det er som udgangspunkt forbrugeren, der skal bevise, at fejlen ved bilen er en mangel efter købeloven. For at en forhandler skal hæfte for en mangel, skal fejlen være til stede på leveringstidspunktet.

En mangel kan være skjult eller først vise sig efter leveringen. Afgørende er, om fejlen var til stede på leveringstidspunktet, da forbruger ikke har en undersøgelsespligt.

Hvis der inden for de første 12 måneder opstår fejl eller mangler ved den købte bil, er der en formodning om, at manglen var til stede på tidspunktet for levering af bilen. Udgangspunktet er her, at manglen skal afhjælpes på forhandlerens regning.

Sådan afkræftes formodningsreglen2020-07-06T15:52:05+02:00

En bilforhandler har mulighed for at afkræfte formodningen om, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet.

Det sker, hvis forhandleren kan bevise, at fejlen skyldes forbrugerens forkerte eller uhensigtsmæssige brug. Herfra går bevisbyrden tilbage på forbrugeren.

Her gælder formodningsreglen ikke2022-01-31T10:47:04+01:00
  • Formodningsreglen gælder ikke, hvis manglen skyldes et uheld, som kan opstå pludseligt. Det kunne være en forbruger, der efter tre måneder reklamerer over et stenslag i frontruden.
  • Formodningsreglen gælder ikke på sliddele. Hvis en forbruger, der eksempelvis har købt en bil med 90.000 km. på tælleren henvender sig til forhandleren fire måneder efter købet med slidte bremseskiver, hvor bilen nu har kørt 100.000 km, kan formodningsreglen ikke bruges. Forhandleren er derfor ikke forpligtet til at betale for at skifte delene.
  • En forbruger kan heller ikke påberåbe sig en mangel, hvis forbrugeren kendte til manglen ved aftalens indgåelse. Det betyder, at forbrugeren skal have direkte viden om manglen – det kan være en lakskade. Husk at dokumentere manglen på slutsedlen.
  • Der er stadig tale om en mangel, hvis sælgeren har undladt at opfylde en aftale om eksempelvis reparation inden levering eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Brug for hjælp til et andet juridisk område?

Her søger du efter et emne ⬇

Prøv: fortrydelsesret, annoncer, formularer eller lignende … 

Eller går til oversigt over alle emner ⬇

Alle vores juridiske ekspertområder oplistet … 

Juridisk hjælp er forbeholdt
medlemmer af AutoBranchen Danmark

Go to Top