Det er yderst vigtigt, at man som brugtbilforhandler sikrer sig, at alt dokumentation i forbindelse med et serviceeftersyn er vedlagt og oplyst, når man sælger biler til kunder. Og det kan være en god idé at beholde kopier, hvis det er muligt. Det viser en afgørelse i Ankenævn for biler om et serviceeftersyn udført på et frit værksted.

En forhandler i Jylland solgte tilbage i 2016 en brugt BMW 330d, og ud fra slutsedlen fremgår det, at bilen er serviceret, da kunden overtager bilen. På tidspunktet for salget har bilen kørt 124.000 km, og service er udført ved 120.000 km på et frit værksted.

Men da køberen noget tid senere har bilen til service ved 140.000 km hos et mærkeværksted, melder bilen ifølge mekanikerne her, at den ikke har modtaget service ved de 120.000 km. Og her starter så sagen.

Tydelig dokumentation

Ifølge afgørelsen fra Ankenævnet har bilen i midlertidig modtaget korrekt service ved 120.000, og forhandleren har sendt den rette dokumentation i forbindelse med salget.

Køberen mener dog, at handlen skal gå tilbage som følge af det serviceeftersyn, som mærkeforhandleren ikke kan se – og som køber altså hævder ikke har været udført.

Det skyldes, at det kun er BMW-mærkeværkstederne, der kan aflæse et serviceeftersyn fra gang til gang med bilens nøgle. Sådan lyder udlægningen fra bilforhandleren. En udlægning, som Ankenævn for biler valgte at følge.

Lars Ellegaard, advokat hos AutoBranchen Danmark, er med i nævnet og var med til at træffe afgørelse i sagen om den brugte BMW.

“Sagen ender med en mindre godtgørelse til køber på 5.000 kr., men handlen går ikke tilbage, for service er udført korrekt på et frit værksted. Dog viser sagen, at det er yderst vigtigt, at bilforhandlere sikrer sig, at alt form for dokumentation for service fra frie værksteder er vedlagt og at det ikke er til at tage fejl af”, siger Lars Ellegaard og supplerer:

“Det viser også, at det kan være en god idé at beholde kopier eller anden form for bevismateriale ved serviceeftersyn, så man kan bevise, at service rent faktisk er udført.”

Servicelampe ville have lyst

Hvad der i sagen faldt ud i forhandleren favør var den servicelampe, som sidder i bilen. Køberen mener, at bilens servicelampe først begynder at lyse den 25. september 2017 – det vil sige knap 11 måneder efter bilen er udleveret. Bilejeren venter dog med at få udført service på bilen helt frem til 6. juli 2018 trods den angiveligt blikkende lampe.

“Hvis bilen ikke havde fået udført service kort før, at handlen blev indgået, ville servicelampen have lyst langt tidligere. Desuden indhentede bilforhandleren en skriftlig erklæring om udført service fra det frie værksted. Men ifølge nævnet var det ikke nok, deraf bøden på de 5.000 kr.”, forklarer Lars Ellegaard fra AutoBranchen Danmark.