Renault-importøren i Danmark ønsker en ny forhandlerstruktur i Danmark, hvilket starter med en kollektiv opsigelse af forhandlernetværket. Læs AutoBranchen Danmarks juridiske anbefalinger her.
De 59 danske Renault-forhandlere er blevet kollektivt opsagt til udgangen af april 2024, ligesom det tidligere er sket for Renault-forhandlere i Sverige. Dermed er der usikkerhed om, hvor mange Renault-forhandlere, der får lov til at fortsætte i Danmark.
I 2022 overgav Renault importen af mærket i Danmark fra producentens eget datterselskab til et privatejet joint-venture bestående af svenske Hedin Mobility Group og portugisiske Salvador Caetano, der nu ønsker en omstrukturering af forhandlernetværket. Importøren understreger dog selv, at både Renault og Dacia er volumenmærker, hvilket kræver et udbredt forhandlernetværk, hvordan det helt præcist skal se ud fra 2024, ved importøren dog ikke endnu.
Advokat: Vær ekstra opmærksom ved opsigelse og på den nye forhandlerkontrakt
AutoBranchen Danmarks juridiske chef og advokat, Abid Khan, råder de opsagte forhandlere til at være opmærksom på, hvilke krav de skal overholde i den sidste tid som forhandlere.
”Selvom opsigelserne virker til at være foregået på ordentlige vilkår, så må jeg opfordre de opsagte forhandlere til være ekstra opmærksom på deres rettigheder og pligter i det kommende års tid. Som forhandler skal man naturligvis overholde den eksisterende kontrakt til punkt og prikke, men heller ikke mere end det, når fremtiden er ukendt” fortæller Abid Khan, der opfordrer medlemmerne til at benytte sig af AutoBranchen Danmarks gratis juridiske rådgivning:
”Ved at søge rådgivning hos os AutoBranchen Danmark, kan I få afklaret, de præcise grænser og hvilke omkostninger I skal bære indtil kontrakten udløber. Hvis I får en ny kontrakt med Renault og/eller Dacia vil det ifm. overgangen til den nye kontrakt også være fornuftigt få afklaret rammerne for den nye kontrakt ved vores jurister.”