Folketingets sommerferie startede med et brud på en aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Under afslutningsdebatten i Folketinget ville Dansk Folkeparti alligevel ikke bakke op om det lovforslag, der skulle neutralisere virkningen af, at EU nu er ved at overgå til en helt ny beregningsmodel for CO2-udledning og brændstoføkonomi.
Modellen har her og nu betydning for beregning af pris og registreringsafgift samt den halvårlige grønne afgift for biler, der er typegodkendt efter 1. september 2017, men efter 1. september i år kommer den til at omfatte nysalg af alle biler.
Nu afventer branchen tredjebehandlingen af lovforslaget, der først vil blive gennemført i forbindelse med partiernes forhandlinger om energiforliget, der ventes efter sommerferien.
Konsekvensen af udskydelsen af lovforslaget kan i værste fald betyde, at der kommer prisstigninger på de helt nye typegodkendte bilmodeller, der kan skifte afgiftsklasse. Der er dog ikke noget sammenligningsgrundlag på de nye modeller, og ifølge Danske Bilimportører er der usikkerhed om, hvordan de enkelte bilmærker vil tackle udfordringen de kommende måneder.
AutoBranchen Danmark følger sagen og råder til at mane til ro og forsigtighed ved at forklare kunderne, hvordan tingene hænger sammen. Det sidste, der er brug for lige nu, er usikkerhed efter markedet nu igen synes at være på rette spor, og købelysten atter er vendt tilbage.