Forbrugerne må vente længere på deres biler for tiden. Bilmarkedet er nemlig presset på leveringen. Mere end 9 ud 10 forhandlere oplever, at de kunne sælge flere biler til kunderne, hvis producenterne kunne levere. Lidt mere end halvdelen af forhandlerne har 4-6 måneders ekstra leveringstid på mange biler. Nogen har større forsinkelser, andre har mindre.
Det viser en undersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer.
”Forbrugerne må indstille sig på, at de i mange tilfælde skal vente i længere tid på at få deres bil. Forhandlerne fortæller os jævnligt, at markedet for både nye og brugte biler er meget presset for tiden. Nu får vi syn for sagen. Det er markant, når 53 procent af besvarelserne i vores undersøgelse peger på, at de får leveret mindst 40 procent færre biler end normalt. Næsten fire ud 10 forhandlere får endda leveret mindre end halvt så mange biler som normalt, ” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, som er brancheorganisation for forhandlere af både nye og brugte biler samt leasingselskaber og autolakerere.
”9 ud af 10 forhandlere oplever lige nu, at de kunne sælge flere biler, hvis producenterne kunne levere. Det er et marked, der er svært at navigere i både når det gælder nye og brugte biler, men producenterne bag stort set alle bilmærker sender masser af nye modeller på markedet i denne tid, så det er stadig muligt at købe en bil, fortsætter hun.”
På spørgsmålet om leveringstider på specifikt el- og hybridbiler svarer 68 procent – altså næsten syv af 10 forhandlere, at de kunne sælge flere el- og hybridbiler, hvis de kunne skaffe bilerne. Det betyder altså med andre ord, at den grønne omstilling kunne gå endnu hurtigere, hvis bilerne var klar.
”Vi kan virkelig se i salgstallene, at der er godt salg af de grønne biler og dermed i den grønne omstilling. Men det kunne altså gå endnu bedre, hvis ikke fabrikkerne var blevet ramt af især manglen på mikrochips, siger Gitte Seeberg.”
Den øgede ventetid på nye biler betyder, at efterspørgslen efter brugte biler er stor. Skilte ved vejen, hvor forhandlere reklamerer og søger efter brugte biler, er blevet almindelige. Derfor er det heller ikke overraskende, at samtlige forhandlere i undersøgelsen kalder markedet for brugte biler for “ustabilt” i øjeblikket.
Flere bilmærker har meldt ud, at de er optimistiske i forhold til at få de fornødne forsyninger af mikrochips hen over de kommende måneder. Det betyder også, at syv ud af 10 forhandlere i undersøgelsen har tiltro til, at markedet stabiliserer sig inden for de næste 12 måneder.
Pressekontakt: Carsten Ritter, kommunikationskonsulent, 31 23 57 24