Retten i Glostrup har konfiskeret den første bil som konsekvens af den nye lovgivning om vanvidskørsel. Bilen tilhørte vanvidsbilistens samlever.
Den 10. juni blev der ved Retten i Glostrup truffet afgørelse i den første sag om vanvidskørsel, hvor anklagemyndigheden havde nedlagt påstand om konfiskation.
Som AutoBranchen Danmark kunne berette i sidste uge, drejer sagen sig om en mand, der har kørt 108 km/t i en 50 km/t-zone i et industrikvarter i Rødovre om aftenen den 3. april i en Mazda Mx-3. Bilen er ejet af bilistens mangeårige samlever, men efter den nye lovgivning kan bilen alligevel konfiskeres ved mindre konfiskationen anses som uforholdsmæssigt indgribende over for bilens ejer.
Personlige forhold er årsag til konfiskation
Ved domsafsigelsen den 10. juni var AutoBranchen Danmark igen på plads i retten, pga. sagens principielle indhold. Her gjorde dommeren det klart, at der i denne sag ikke er tale et uforholdsmæssigt indgreb over for bilens ejer, samleveren, fordi parret har delvis fællesøkonomi, samt at bilisten har haft jævnlig adgang til bilen.
Bilisten blev straffet med 20 dages ubetinget fængsel og en frakendelse af kørekortet i tre år. Samtidig vil det være muligt for samleveren at rejse et erstatningskrav mod vanvidsbilisten. Parret udbad sig betænkningstid mht. om dommen skulle ankes.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg mener, at dommen kun giver branchen delvis sikkerhed for reglerne.
”Dommeren argumenterede bl.a. for, at parret havde fællesøkonomi og at bilisten har adgang til bilen. Det er jo omstændigheder, der ikke kan overføres direkte til autobranchen. På den måde har dommen ikke givet den klarhed, som AutoBranchen Danmark har efterlyst. Det er dog interessant, at dommeren med denne argumentation ikke udelukker, at ”undtagelsen” til konfiskationsreglen kan benyttes i andre sammenhænge, fx ved leasingbiler”, siger Gitte Seeberg.
Leaset Range Rover undgik med nød og næppe konfiskation
Forinden denne sag blev afgjort, traf Retten i Glostrup afgørelse i en lignende sag om vanvidskørsel. Her blev en leaset Range Rover ikke konfiskeret, selvom føreren havde lavet en tilsvarende hastighedsoverskridelse og blev idømt samme fængselsstraf.
Heldigvis for leasingselskabet blev leasingkontrakten indgået samme dag, som lovgivningen om vanvidskørsel blev fremsat i Folketinget. Det betyder, at anklagemyndigheden ikke havde mulighed for at nedlægge påstand om konfiskation. Det er kun muligt for leasingbiler, hvor aftalen er indgået den 17. december 2020 eller senere.
Seeberg: Der skal en vejledning til
Selvom den første afgivelse er blevet truffet i en sag om konfiskation, mener Gitte Seeberg ikke, at der er kommet tilstrækkelig klarhed over lovgivningen.
”Branchen står groft sagt på bar bund, fordi ingen ved, hvor domstolene kommer til at lægge snittet for, hvornår en bil skal konfiskeres, når det en virksomhed, der ejer bilen. Dagens dom fokuserede udelukkende på de private forhold, og derfor er AutoBranchen Danmarks appel til transportministeren om en vejledning til branchen ikke blevet mindre relevant”, siger Gitte Seeberg.
Tro- og loveerklæring
AutoBranchen Danmark har udviklet en tro- og loveerklæring, som vi forventer vil stille branchen bedre ifm. vanvidskørsel. Det er dog ingen garanti grundet de uklare regler.