De grønne biler fylder mere og mere i salget herhjemme, og elbilerne er på vej til at indhente og overhale pluginhybriderne. De salgstal, der var i Danmark i 2021 (24.900 nye elbiler), matcher nogenlunde de norske salgsandele fra 2018, så Danmark kan vurderes at være cirka tre år efter Norge, der må siges at være det grønne foregangsland, når det kommer til grøn omstilling af transportsektoren.
Den danske ladeinfrastruktur halter dog en del efter de øvrige lande ved udgangen af 2021. Særligt når det kommer til hurtig- og lynladere. Det har Folketinget adresseret med puljer i 2022, der vil fordoble antallet af hurtig- og lynladepunkter.
Som det fremgår af tabellen har vi stadig lang vej til en opfyldelse af EU’s anbefaling om max 10 grønne biler pr. ladepunkt, ligesom vi heller ikke opfylder interesseorganisationen Transport & Environments anbefaling om maksimalt 40 grønne biler og 80 grønne biler pr. hurtigladepunkt i henholdsvis 2020 og 2025. Danmark og vores nabolande er indtil videre langt foran resten af verden, når det kommer til grøn omstilling af bilparken.