Louise Kirkegaard, der i dag arbejder som marketing- og PR-koordinator hos MY GARAGE i Vejle, er en af de få kvinder, som har vist vejen i en branche, hvor hun tilhører en klar minoritet. Hun er uddannet biløkonom med topkarakterer og er en af de kvinder, som viser, at man sagtens kan nå langt i en stærkt mandsdomineret verden.
AutoBranchen Danmark har gennemført både en medlemsundersøgelse og en befolkningsundersøgelse, som begge viser, at fordommene om kvinder stadig hersker og at langt størstedelen af både danskerne og AutoBranchen Danmarks medlemmer har svært ved at se en job- og karrierevej for kvinder inden for autobranchen.
”Branchen har meget stor fokus på mænd. Som kvinde skal man især i starten af sin uddannelse eller karriere bruge en del kræfter på at vise sit værd. Bilbranchen er generelt langsom i sin udvikling og har det svært med forandringer. Også på det her punkt. Det er først inden for de seneste år, at det er blevet mere normalt at støde på en kvindelig indskriver eller værkfører, siger Louise Kirkegaard.
En usikker karrierevej
Mellem 30 og 40 procent af besvarelserne i både AutoBranchen Danmarks interne medlemsundersøgelse og befolkningsundersøgelsen viser, at det både på uddannelses- og jobfronten er svært for både danskerne og autobranchen selv at pege på, om branchen rummer gode muligheder for kvinder. Louise Kirkegaard følger op.
”Skolerne skal markedsføre uddannelserne meget mere med kvinder. Man bør få dimittender til at fortælle om deres oplevelser og vise, at der er plads til alle køn uanset viden. Jeg var meget skræmt i starten, da jeg virkelig ikke vidste, hvad jeg gik ind til. Det var min far, som anbefalede mig uddannelsen, fordi han selv er i branchen”, siger Louise Kirkegaard og fortsætter:
”Men så sagde min uddannelsesvejleder til mig en af de første dage, at det var min fordel, at jeg ikke vidste særlig meget om biler. Jeg tror, der er mange kvinder, som mig, som synes at biler – og selve branchen er interessant – men ikke tør at begive sig ud i det fordi det er alt for ukendt”.
Mere åbne virksomheder
For at vende billedet kræver det, at landets bilforhandlere bliver mere åbne over for, at begge køn og en god kønsfordeling i sidste ende er godt for den forretning, de driver, mener Louise Kirkegaard.
”Virksomhederne skal helt klart være meget åbne over for at få kvinder ind i branchen. Jeg har prøvet at være i flere afdelinger hos en almindelig bilforhandler. Og i salgsafdelingen mødte jeg modstand fra flere kunder, som synes det var uvant at en kvinde skulle sælge dem en bil. Men det blev hurtigt vendt til en positiv oplevelse, da det er mennesker og ikke biler, jeg handlede med og formåede hurtigt at sælge ligeså meget som sælgere, med meget mere erfaring”, fortæller Louise Kirkegaard.
”Hvis virksomheder bakker op om kvinder i branchen, og kunderne noget oftere møder en kvindelig ansat, vil det også være mere normalt og paraderne vil blive fjernet”, siger marketings- og PR-koordinatoren fra MY GARAGE i Vejle.
Vis nu mulighederne frem
Autobranchen er et mandefag, der dog lider,når det kommer til at tiltrække helt unge til uddannelser som personvognsmekaniker, autolakerer eller bilsælger. I alt vil Danmark i 2025 mangle 60.000 faglærte, viser en fremskrivning fra Dansk Arbejdsgiverforening. Samtidig er der op mod 170.000 unge mellem 15 og 29 år som hverken er i job eller under uddannelse. Det viser tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Heri risikerer autobranchen også at blive ramt hårdt.
Derfor skal der kæmpes en kamp for at lokke flere til uanset køn. Det kræver i høj grad, at kvinderne føler sig mere velkommen og, end tilfældet er i dag, mener biløkonomen fra MY GARAGE i Vejle.
”Jeg tror, både brancheorganisationer og uddannelsessteder skal prøve at gøre det mere normalt at se en kvinde i branchen. Man skal vise virksomhederne, at kvinder ville give deres virksomhed et pust, som de måske ikke havde regnet med”, siger Louise Kirkegaard og fortsætter:
”Man skal vise virksomheder, som har succes med, kvinder i deres organisation. Man bør lave flere arrangementer, hvor kvinder kan komme og høre om branchen fra kvinder der allerede er i branchen. Som eksempel findes der biløkonom-uddannelsen, som er en fantastisk uddannelse for kvinder, da den kan gå i så mange retninger – men mange kvinder ved ikke, hvad den indebærer. Jeg tror autobranchen skal gøre mere ud af at vise, at der er kvinder i bilbranchen, som har succes. Det vil få unge piger til at blive interesseret”, forklarer Louise Kirkegaard.
Autobranchen og kvinder
Hovedkonklusioner er:
- Der hersker stor usikkerhed om job- og karrieremulighederne for kvinder.
- En stor andel af befolkningen mener, at kvinder ikke interesserer sig for biler. Og derfor tiltrækkes de ikke til branchen.
- Branchen opfattes stadig som fysisk belastende og beskidt.
- Få af vores medlemmer mener selv, de gør en aktiv indsats for at tiltrække kvinder.
- Hverken danskerne generelt eller AutoBranchens medlemmer mener, at der er nogle barrierer i at ansætte og uddanne flere kvinder.
Kilder: Befolkningsundersøgelse fra Radius og intern medlemsundersøgelse, januar 2019.