Normalt er det et no-go at lakere biler i forskellige farver i samme sprøjtekabine, fordi farvestøv kan sprede sig og ødelægge arbejdet. Men hvad gør man så, hvis man som autolakerer vil skrue op for produktiviteten, uden at det risikerer at gå ud over den kvalitet, som forventes af virksomheden?
Det fik Rico Madsen, der er konsulent hos AutoBranchen Danmarks Videncenter, et indblik i, da han forleden besøgte Klarup Autolakering, som ligger lidt uden for Aalborg. Her har man investeret i en helt ny kabine, hvor man kan lakere op til tre biler af gangen – i tre forskellige farver. Det er ikke hverdagskost.
“Et meget højt luftskifte i den her kabine gør, at man kan have gang i flere biler på en gang, selv om de ikke har samme farve eller en nuance deraf. Det betyder rigtig meget for at hæve produktiviteten”, fortæller Rico Madsen og tilføjer:
“Og så har det selvfølgelig rigtig meget at sige i forhold til energiforbruget, når man kun skal holde holde den samme kabine kørende med forskellige biler, frem for at skulle flytte rundt på bilerne hele tiden”.
På grund af det meget høje luftskifte sikrer Klarup Autolakering, at de vandbaserede basisfarver tørrer langt hurtigere end normalt. Det er samtidig med til at give en højere glans på klarlakken. Det bliver desuden en lignende type kabine, som skal bruges på det nye College 360 i Silkeborg, som er landets eneste sted, hvor der bliver uddannet autolakerere.
Foruden biler kan Klarup Autolakering også klare motorcykler, møbler og andre genstande, som kan få en flot overflade.
KS 2000-certificeret
Foruden at komme tættere på den teknologi, som kan forbedre økonomien i lak-virksomhederne, rådgiver Rico Madsen også i forhold til KS 2000, det mest udbredte kvalitetsstyringssystem i autobranchen i Danmark. KS 2000 hjælper blandt andet lakvirksomheder med dels løbende kvalitetskontrol og den videre udvikling, for eksempel i forhold til efteruddannelse eller andre relevante kurser for medarbejderne, så de kan blive bedre og levere en endnu bedre service.
“KS 2000 er den kvalitetskontrol, som bliver efterspurgt på skadesværkstederne. Og kvalitetssystemet er en stor del af vores arbejde i AutoBranchen Danmarks Videncenter. Vi hjælper løbende medlemmer og brugere af systemet. Det er med til at forbedre bundlinjen”, forklarer Rico Madsen.
KS 2000 - de grundlæggende elementer
- Være en troværdig og seriøs samarbejdspartner
- Levere den kvalitet – som er aftalt med kunde – til den aftalte tid
- Løbende at forbedre og udvikle sig
- Værne om medarbejdernes sikkerhed og sundhed
- Begrænse al forurening ved kilden
- Overholde lovens krav (som minimum)
Hvis man er interesseret i at høre mere om KS 2000, kan man kontakte teknisk konsulent Rico Madsen på: