Eldrup har fremlagt fornuftig ladestanderplan
– nu skal vi have den politiske masterplan
De danske forbrugere køber stadig flere el- og hybridbiler, der skal kunne oplades – enten i carporten, foran lejligheden, på arbejdspladsen eller på farten langs vejnettet.
Transportkommissionen med Anders Eldrup i spidsen har i dag fremlagt en solid plan for den vigtige udrulning af flere ladestandere i hele Danmark og sat spot på, hvorfor det kræver tæt samarbejde mellem det offentlige og private aktører.
“Transportkommissionens plan er solid, og vi er enig i, at et tæt samarbejde mellem offentlige og private aktører er nødvendigt for at sætte tempoet op, så flere ladestandere kommer op hurtigst muligt. Det er der brug for, hvis vi for alvor skal rykke med de grønne biler”, udtaler Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Politisk masterplan haster
Otte ud af ti bilforhandlere svarer i medlemsundersøgelser foretaget af AutoBranchen Danmark, at bilkøberne oplever et hullet danmarkskort med ladestandere, og at det gør dem utrygge ved at købe elbiler. Til at udfylde danmarkskortet skal der ifølge kommissionen opføres godt 900 nye ladepunkter langs de statsejede veje de næste ni år. Ergo haster det med en politisk masterplan.
“Nu er det politikernes tur. Med Anders Eldrups plan i hånden kan de lave en ambitiøs masterplan. Vi har brug for, at politikerne på Christiansborg koordinerer og sikrer en effektiv udrulningen i hele landet, så det ikke alene er op til de 98 kommuner og de private aktører”, siger Gitte Seeberg og tilføjer:
“Der er hertil flere aspekter ved opladning ved etageejendomme i byerne, vi mangler belyst. Og så er antallet af ladestandere uden for byerne stadig for få. En del af løsningen kommer ved, at mange forskellige aktører kan bidrage gennem effektive og frie udbudsrunder. Og aktørerne kan sagtens være bilforhandlere, øvrige virksomheder, tankstationer, supermarkeder og velkendte udbydere”, udtaler Gitte Seeberg.
Godt med universal-opladning
For nyligt indgik en række af de største aktører på området for ladestandere en fælles aftale, der skal gøre det nemmere at oplade sit køretøj på tværs af selskaber – ligesom man i dag kan tanke brændstof ved mange forskellige tankstationer.
“Bilejerne er vant til, at tankning af deres biler foregår hurtigt og nemt. Men i dag låses man af det lade-abonnement, man har købt med til bilen. Det betyder, at bilisterne har svært ved at bruge konkurrerende udbydere af ladestandere. Den barriere skal nedbrydes, og her ligger der et tungt ansvar på de private udbydere”, forklarer Gitte Seeberg.