Det virker måske som en stor mundfuld at skulle opstille ladestandere til el- og hybridbiler, samtidig med at en eller flere mekanikere skal på efteruddannelse i elektriske køretøjer. Og samtidig med det skal der indkøbes særligt værktøj og laves korrekt afspærring, når man servicerer og reparerer biler på højspænding.
Men for de to forhandlere Dahl Pedersen A/S og Car Special er der ikke rigtig noget alternativ til den grønne bølge, som på sigt betyder langt flere biler på elektricitet i salgslokalerne og på værkstederne. Michael Schou, der er CEO hos Car Special, følger op:
“Hvis man vil sælge og servicere bestemte mærker, er det i dag svært at komme uden om formelle krav fra diverse importører og producenter. Det gælder også, når det handler om ledningsbiler, som vi kalder dem. Det stiller nogle lidt andre krav til indretningen af vores forretning i forhold til både sikkerhed, opladning og uddannelse”, siger Michael Schou.
Car Special sælger i øjeblikket Kia, Fiat og Subaru, og især Kia har inden for de seneste år sendt rigtig mange el- og hybridbiler på markedet i Danmark. Hos virksomheden har man fire landestandere til primært demobiler, og man er ved at opføre to ladestandere på værkstedet. Samtidig ligger forhandleren i et industrikvarter, hvor der i øjeblikket er rigeligt med strøm tilgængeligt fra hovednettet.
“Vi har over 120 ampere til rådighed, så vi lider ikke nød og udnytter lige nu heller ikke i nærheden af hele effekten, men det kommer vi måske til. Vi vil i hvert fald gerne forberede os meget muligt på den grønne omstilling”, forklarer Michael Schou.
Afdæmpet efterspørgsel
Jørgen Dahl Pedersen, der er indehaver af Dahl Pedersen A/S, som har afdelinger i Viborg, Skive og Holstebro, sælger Volvo, Renault og Dacia. Både Volvo og Renault har biler på strøm i Danmark, og derfor har Dahl Pedersen A/S allerede investeret i ladestandere og opkvalificering af medarbejdere.
“Vi mødes af de samme krav, som mange andre til indretning af butikken. Det indstiller vi os selvfølgelig på, for min forventning er, at de her krav langt fra bliver slækket i de kommende år. Tværtimod. Derfor ligger der helt klart nogle investeringer i nær fremtid for dem, som endnu ikke er kommet i gang. Det har jeg svært ved at se, man kan undgå, hvis man skal kunne møde forventningerne fra kunderne i fremtiden”, siger Jørgen Dahl Pedersen.
Ingen af de to bilforhandlere oplever dog i øjeblikket at blive bestormet af kunder, som bare må køre i en elbil eller en hybridbil, selvom antallet af nye el- og hybrid biler er vokset ganske markant i 2019 med godt 12.800 indregistreringer fra 1. januar til midt september 2019 mod 9.571 i samme periode i 2018. Michael Schou fra Car Special i Ishøj tilføjer:
“Den grønne omstilling skal nok tage fart, og det er bedre at være godt rustet end at blive overrumplet, hvis der lige pludselig skulle ske noget med kort varsel. Jeg tror dog, at vi ser en nogenlunde rolig indkøringsfase de næste fem til ti år”, siger direktøren fra Ishøj.
Kia sælger i øjeblikket Kia e-Niro, Kia Soul, der ligger på henholdsvis en sjetteplads og en 12. plads på listen over indregistrerede elbiler fra årsskiftet og frem til midt september 2019.
Importør tilbyder elektrisk kit
Både Dahl Pedersen A/S og Car Special i Ishøj tilbydes løbende kurser og materiale fra deres respektive importører. Det omfatter alt fra specielle arbejdssko og til efteruddannelse.
“Heldigvis er udstyret og opsætningen meget fleksibel, så det ikke kræver hverken ombygning eller stiller særlige krav til vores generelle indretning. Når vi spærrer af, i forbindelse med service og reparationer på en elbil, kan vi gøre det i alle værkstedsbåse”, fortæller Michael Schou fra Car Special.