Det virker måske som en stor mundfuld at skulle opstille ladestandere til el- og hybridbiler, samtidig med at en eller flere mekanikere skal på efteruddannelse i elektriske køretøjer. Og samtidig med det skal der indkøbes særligt værktøj og laves korrekt afspærring, når man servicerer og reparerer biler på højspænding.

Men for de to forhandlere Dahl Pedersen A/S og Car Special er der ikke rigtig noget alternativ til den grønne bølge, som på sigt betyder langt flere biler på elektricitet i salgslokalerne og på værkstederne. Michael Schou, der er CEO hos Car Special, følger op:

Direktør Michael Schou fra Car Special i Ishøj sælger Kia, Fiat og Subaru. Især Kia er inden for få år blevet stærke på det, han kalder ledningsbiler. (Foto: Henrik Nordstrøm Mortensen)

“Hvis man vil sælge og servicere bestemte mærker, er det i dag svært at komme uden om formelle krav fra diverse importører og producenter. Det gælder også, når det handler om ledningsbiler, som vi kalder dem. Det stiller nogle lidt andre krav til indretningen af vores forretning i forhold til både sikkerhed, opladning og uddannelse”, siger Michael Schou.

Car Special sælger i øjeblikket Kia, Fiat og Subaru, og især Kia har inden for de seneste år sendt rigtig mange el- og hybridbiler på markedet i Danmark. Hos virksomheden har man fire landestandere til primært demobiler, og man er ved at opføre to ladestandere på værkstedet. Samtidig ligger forhandleren i et industrikvarter, hvor der i øjeblikket er rigeligt med strøm tilgængeligt fra hovednettet.

“Vi har over 120 ampere til rådighed, så vi lider ikke nød og udnytter lige nu heller ikke i nærheden af hele effekten, men det kommer vi måske til. Vi vil i hvert fald gerne forberede os meget muligt på den grønne omstilling”, forklarer Michael Schou.

Afdæmpet efterspørgsel

Jørgen Dahl Pedersen, der er indehaver af Dahl Pedersen A/S, som har afdelinger i Viborg, Skive og Holstebro, sælger Volvo, Renault og Dacia. Både Volvo og Renault har biler på strøm i Danmark, og derfor har Dahl Pedersen A/S allerede investeret i ladestandere og opkvalificering af medarbejdere.

“Vi mødes af de samme krav, som mange andre til indretning af butikken. Det indstiller vi os selvfølgelig på, for min forventning er, at de her krav langt fra bliver slækket i de kommende år. Tværtimod. Derfor ligger der helt klart nogle investeringer i nær fremtid for dem, som endnu ikke er kommet i gang. Det har jeg svært ved at se, man kan undgå, hvis man skal kunne møde forventningerne fra kunderne i fremtiden”, siger Jørgen Dahl Pedersen.

Ingen af de to bilforhandlere oplever dog i øjeblikket at blive bestormet af kunder, som bare må køre i en elbil eller en hybridbil, selvom antallet af nye el- og hybrid biler er vokset ganske markant i 2019 med godt 12.800 indregistreringer fra 1. januar til midt september 2019 mod 9.571 i samme periode i 2018. Michael Schou fra Car Special i Ishøj tilføjer:

“Den grønne omstilling skal nok tage fart, og det er bedre at være godt rustet end at blive overrumplet, hvis der lige pludselig skulle ske noget med kort varsel. Jeg tror dog, at vi ser en nogenlunde rolig indkøringsfase de næste fem til ti år”, siger direktøren fra Ishøj.

Jørgen Dahl Pedersen driver en forretning med flere afdelinger, der alle er blevet oprustet til at kunne håndtere langt flere biler på strøm (Foto: Dahl Pedersen A/S)

Kia sælger i øjeblikket Kia e-Niro, Kia Soul, der ligger på henholdsvis en sjetteplads og en 12. plads på listen over indregistrerede elbiler fra årsskiftet og frem til midt september 2019.

Importør tilbyder elektrisk kit

Både Dahl Pedersen A/S og Car Special i Ishøj tilbydes løbende kurser og materiale fra deres respektive importører. Det omfatter alt fra specielle arbejdssko og til efteruddannelse.

“Heldigvis er udstyret og opsætningen meget fleksibel, så det ikke kræver hverken ombygning eller stiller særlige krav til vores generelle indretning. Når vi spærrer af, i forbindelse med service og reparationer på en elbil, kan vi gøre det i alle værkstedsbåse”, fortæller Michael Schou fra Car Special.

Det første skridt som bilforhandler handler om at kigge på behov. Her skal det afdækkes:

  • Hvor mange elbiler sælger vi i dag?
  • Hvor mange forventer vi at sælge om to, tre, fem og ti år?
  • Hvor mange ladestandere har vi ud fra de salgstal brug for?
  • Vil vi lade kundernes elbiler op til 100% i forbindelse med et serviceeftersyn?
  • Skal vores medarbejdere selv have mulighed for at fylde strøm på deres biler?

Næste trin betyder kontakt til el-installatøren. Det skal afdække:

  • Ud fra din virksomheds ønsker og estimater kigger man på virksomhedens profil og nuværende strømforbrug og adgang til strøm
  • I afdækker jeres strømbehov i forhold til, om alle ladestandere skal kunne lade maksimalt hele tiden
  • I afklarer, hvilke opladninger, der er behov for i dagstimerne, og hvad der kan klares i aften- og nattetimerne.
  • Når elinstallatøren har lavet en tilmelding på den pågældende installation, anviser det lokale netselskab muligt tilslutningspunkt til elskab eller transformerstation.
  • Når elinstallatøren har udført de nødvendige ændringer i kundens installation, færdigmelder elinstallatøren arbejdet til det lokale netselskab.

Det er vigtigt som bilforhandler og værkstedsindehaver at have den korrekte uddannelse til håndtering af el- og hybridbiler på stærkstrøm.

  • Der udbydes rundt om i landet tre dages AMU-kurser i håndteringen af biler.
  • Flere importører kræver og udbyder også efteruddannelse for det personale, som skal sælge og reparere de elektriske køretøjer.
  • På erhvervsskolerne er uddannelsen som personvognsmekaniker er justeret i forhold til elektriske biler.
    • På uddannelsens trin 1 bliver der oprettet et obligatorisk fag ”Fejlfinding på elektriske systemer og grundlæggende sikkerhed på el/hybrid”. På faget opnår eleverne bl.a. en grundlæggende viden om opbygning af eldrevne og hybride køretøjer og om de sikkerhedsmæssige aspekter i forbindelse med arbejdet.
    • På uddannelsens specialetrin 2 bliver det tidligere valgfri specialefag ”Sikkerhed på eldrevne og hybride køretøjer” gjort obligatorisk. På dette fag lærer eleverne bl.a. at arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt på eller i nærheden af spændingsløse elektriske systemer på el- og hybridbiler.
  • Elektriske biler kræver særligt værktøj og korrekt afspærring, når der arbejdes på bilerne. Der findes flere løsninger på markedet, herunder tilbyder autogrossisterne i Danmark udstyr til opgaven.
  • Tilslutningsbidraget ligger lige nu på ca. 1.000 kr. pr. ampere.
  • Afklar omkostningerne til din elinstallatør til rådgivning og installation.
  • Ved tilslutning af forbrug med fuld netadgang betaler bilforhandleren et standardtilslutningsbidrag, der varierer i størrelsen afhængigt af tilslutningspunktet og det købte leveringsomfang.
  • Ved tilslutning af forbrug med begrænset netadgang betaler kunden et reduceret tilslutningsbidrag. Kunden betaler de faktiske omkostninger, der er forbundet med tilslutningen og skal være indstillet på at være forhindret adgang til elnettet i perioder med flaskehalssituationer.
  • Mærkeforhandlere er typisk underlagt krav fra importøren jf. forhandlerkontrakterne til antal ladestandere, efteruddannelse, værktøj og lignende.