Hvis din virksomhed tilbyder splitleasing, også kendt som deleleasing, er det en god idé at klæde kunderne rigtig godt på. Det viser en række underkendelser af splitleasing-forholdet, som Skattestyrelsen for nyligt har fremført.
Splitleasing betyder, at bilens omkostninger fordeles mellem en virksomhed og en medarbejder. Fordelingen sker ud fra antal kørte kilometer, som vægtes erhvervsmæssige og private. Prisen for, at man undgår beskatning er derfor, at medarbejderen selv skal betale den private andel af bildriften.
Advokat Christian Falk Hansen, der er partner i advokatfirmaet Vistisen Falk Winther, fører lige nu en række prøvesager mod Skattestyrelsen om splitleasing, fordi Skattestyrelsen har underkendt flere kontrakter, og dermed er flere personer blevet beskattet.
“Det kan blive en rigtig dyr fornøjelse, hvis Skattestyrelsen underkender et splitleasingforhold, da det medfører fuld beskatning af fri bil. Man får ikke bare lov til at ændre på fordelingen af udgifterne, som praksis er lige nu. Formålet med splitleasing er ellers netop at undgå beskatning af fri bil efter de skematiske regler. Typisk anvendes splitleasing med fordel ved dyrere biler, og såfremt man kører langt mest erhvervsmæssigt”, siger Christian Falk Hansen.
Han fortsætter:
“Desværre er området ikke lovreguleret. Skattestyrelsen udsendte i maj et styresignal, men lige nu er der stadig en række uafklarede forhold. Eksempelvis er afgrænsningen mellem erhvervsmæssig og privat kørsel ikke endeligt fastlagt. I værste fald går det ud over de kunder, som ønsker splitleasing. Derfor fører jeg lige nu en række prøvesager mod Skattestyrelsen, så branchen får bedre indsigt i, hvordan reglerne efterleves bedst muligt”.
Sådan laves korrekte kontrakter
Som udbyder af splitleasing er der dog en række punkter som minimerer risikoen for, at Skattestyrelsen underkender forholdet.
- Virksomheden og medarbejderen skal hver især indgå separate skriftlige aftaler med dit leasingselskab.
- Bilens omkostninger skal fordeles mellem virksomheden og medarbejderen i forhold til antal kørte kilometer. Det er vigtigt at understrege over for kunden.
- Virksomheden og medarbejderen skal afregne direkte til dit leasingselskab.
- Der skal løbende føres kilometerregnskab.
- Der skal også ske en løbende afregning om fordeling, samtlige udgifter i deleleasingarrangementet (ex. ekstraordinære førstegangsydelser), ordinære leasingydelser og driftstillæg m.fl.
Ifølge Ida Nynne Daarbak Jensen, der er jurist hos AutoBranchen Danmark, er det især kørselsregnskabet, som Skattestyrelsen nærstuderer.
“Hele konceptet for at udbyde splitleasing bygger på, at kørselsregnskabet kan dokumenteres ned til hver kilometer. Det er afgørende for, at Skattestyrelsen kan se, at privatpersonen ikke kører forholdsmæssigt for meget i bilen. Tilbyder man derfor splitleasing i forretningen, er det punkt enormt vigtigt at have styr på”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dine splitleasing-kontrakter følger styresignalerne, finder du Skattestyrelsens materiale her. Ellers kan du kontakte Ida Nynne Daarbak Jensen på tlf. 53 55 14 00 eller idj@abdk.dk.