I Politiken kunne man forleden under rubrikken “Fremtidens biler har jo også brug for veje” læse den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) minde om, at den nye regering også har tænkt sig at investere i nye veje og bedre infrastruktur for Danmarks bilister.
Vi ved endnu ikke hvor meget, og om den nye regeringen har tænkt sig at bruge 61 mia. kr., som den tidligere regering lagde op til i dens infrastrukturplan tilbage i marts.
For Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, er infrastruktur et af nøgleordene, når man kigger på transportområdet og personbiler i de kommende år.
“Tal fra De Økonomiske Råd, Vejdirektoratet og Energistyrelsen viser, at trængsel er steget med 27 procent på fem år. Danskerne sidder kort sagt i kø langt mere end tidligere, og mængden af biler vil stige frem mod 2030. Derfor er det afgørende, at der er plads til bilerne i Danmark”, siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.
Flere udvalgte områder
Der er flere knudepunkter i Danmark, hvor posen med penge til vejnettet ikke er fulgt med de øgede trafikmængder. Blandt flere strækninger kan nævnes E45 Østjyske motorvej, E20 Fynske motorvej og hovedstadsområdet. Her har vejstrækningerne det, Vejdirektoratet kalder en kritisk belastningsgrad.
“Som ministeren henviser til, fylder eksempelvis elbiler også rent fysisk. De løser jo ikke nødvendigvis problemer med trængsel. Derfor anbefaler vi også Benny Engelbrecht at kigge på vejnettet ud fra et helhedsbillede, så vi sikrer, at danskerne kan komme så hurtigt og så sikkert frem på de danske veje som muligt”, fortæller Gitte Seeberg.
Du kan læse mere om AutoBranchen Danmarks politiske holdninger her.