Konkurrence er både godt og sundt, men hvor ville det være fedt, hvis autobranchen også kæmpede for noget i fællesskab
(Klumme af Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, bragt i Motormagasinet 12. august 2022)
Vores branche er af gode grunde præget af benhård og ubønhørlig konkurrence. Det handler om markedsandele, profit og overskud. Sådan skal det være. Det holder os på tæerne, gør os bedre og ruster os til fremtiden.
Men når jeg nu er blevet tilbudt denne platform hos Motormagasinet som en af branchens direktører til at bidrage med faste klummer om vores branche, og jeg tilmed skal skrive det første bidrag, så synes jeg, det vil være på sin plads at fokusere på, hvad vi som branche kan sammen.
Vi kan allerede en hel del. Vi holder Danmark kørende. Vi hjælper med at få danskerne fra a til b. Vi giver dem følelsen af frihed, når speederen trædes i bund, og destinationen bare er ud i det blå. Vi reparerer bilen, når den trænger til det. Vi maler den i de flotteste farver og sikrer en uimodståelig finish. Vi køber biler op, genbruger og sælger videre. Ja, vi spiller en stor og afgørende rolle i rigtig mange danskeres liv.
Men hvad hvis vi sammen satte os mere konkrete mål? Mål, vi kan nå sammen.
På sin vis har politikerne allerede gjort arbejdet for os. De har sat et mål, som vi skal levere på. Det er én million grønne biler på vejene i 2030. Jeg tror sagtens, vi kan nå det mål. Måske endda før 2030.
Men mit håb er, at vi sammen kan sætte et mål, som vi kan nå allerede i år.
Lige nu er der 88.000 elbiler i den danske bilflåde. Hertil kommer knap 92.000 pluginhybrider, så de grønne biler til sammen når op på 180.000. Jeg synes, vi skal sætte et mål om, at der inden årets udgang er mindst 100.000 elbiler på de danske veje. Ja, og 200.000 grønne biler i alt.
Jeg er godt klar over, at det i sidste ende selvfølgelig afhænger af meget andet end vores egen indsats. Er der biler nok at sælge? Køber danskerne dem? Men jeg tror på, det kan lade sig gøre. Mange af de værste udfordringer ved at sælge elbiler er efterhånden ryddet af vejen – i hvert fald midlertidigt. Ladestanderne skyder op, rækkevidden på batterierne er blevet længere, der kommer flere og flere modeller at vælge imellem. Ja, der også anhængertræk på flere og flere af de grønne biler. Så det burde kunne lade sig gøre.
Når jeg ser på de udfordringer, som autobranchen står overfor samlet set, giver det mening, at vi markerer os grønt – sammen. Vi har, som jeg ser det, nemlig brug for at vise, at vi mener det, når det kommer til at bidrage til den grønne omstilling. Og her er 200.000 grønne biler ved årets udgang et flot og realistisk mål.
De yngre generationer er langt mere klimabevidste end de fleste ældre, og hvis vi i autobranchen ikke skal vælges fra, men skal lykkedes med at få bilen med ind i fremtiden og skabe forretningsmodeller, der giver mening på lang sigt, så skal vi vise, at det kan gøres på en bæredygtig måde. Det kan vi ikke gøre fra den ene dag til den anden, men vi kan vise, at vi har viljen til at sætte mål – og nå dem. Ikke bare når det kommer til at omsætningsmål, men også klimamål.
Derfor håber jeg meget, at vi i branchen kan stå sammen om ambitionen om 100.000 elbiler ved årets udgang. Måske bliver det nemt, måske bliver det svært. Måske når vi ikke målet. Men signalet er vigtigt. Det er vigtigt at vise, hvad det er, vi ønsker.
Fra AutoBranchen Danmarks side har vi netop igangsat et pilotprojekt, som handler om grønne bilhuse. Interessen fra vores medlemmer har været stor. Både fordi det er noget, som er vigtigt for vores medlemmer selv – hvad end de så er nyvogns- eller brugtvognsforhandlere, hvad end de er værksteder eller autolakere. Men også fordi de i stigende grad kan mærke, at det er noget, der er vigtigt for deres kunder og deres samarbejdspartnere. Klimabevidsthed og bæredygtighed er på vej til at blive et vigtigt konkurrenceparameter, som man ikke kan komme uden om.
Som brancheorganisation ser jeg det som vores opgave at hjælpe vores medlemmer til den fremtid, der er vej imod dem. Men vi bør som samlet branche også vise danskerne, hvad vi kan sammen. Og derfor håber jeg, at der er opbakning fra mine direktørkollegaer og resten af branchen til et mål om 100.000 elbiler på de danske veje til nytår. Skal vi gøre det?