Hvordan bliver en politisk snak om grøn omstilling også en grøn hverdag for millioner af danske forbrugere, som blandt andet køber biler? Det skulle der gives politiske bud på mandag, da AutoBranchen Danmark, Dansk Energi og Tekniq Arbejdsgiverne sammen holdt konferencen ‘Fra grønt valg til grøn hverdag’.
Et af dagens hovedtemaer handlede om, hvordan man får bilejerne til at køre grønt. Blandt talerne var både autoforhandler og medlem af AutoBranchen Danmarks bestyrelse Pierre Martin Iversen, adm. direktør Gitte Seeberg og en stribe politikere. Fra Christiansborg var Anne Paulin (S), Signe Munk (SF), Ole Birk Olesen (LA), Kristian Pihl Lorentzen (V), Mai Villadsen (EL) og Morten Messerschmidt (DF).
Fælles for dem alle var, at de ønsker nye og langsigtede bilafgifter, der tilgodeser miljøvenlige biler og gør op med den engangsafgift, som den nuværende registreringsafgift i virkeligheden er. Eksempelvis sagde Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører fra Venstre:
“Vi har brug for en teknisk baseret afgift på biler, som skal støtte den grønne omstilling frem for at modarbejde den. Samtidig skal vi med transportkommissionen og den kommende finanslov kigge på, hvordan vi kan lande en plan, som både forbrugerne og erhvervslivet kan støtte sig op ad”.
Fordele skal forlænges
Hos SF’eren Signe Munk, der er klima- og energiordfører, var der opbakning til at understøtte den fremgang, som elbilerne oplever i øjeblikket i de danske salgsstatistikker.
“Vi vil eksempelvis gerne sænke beskatningen af de grønne firmabiler, og vi mener, at de nuværende fordele for elbiler skal forlænges. Vi er ikke på jagt efter en lappeløsning, men indtil vi har de konkrete bud fra transportkommissionen, skal jeg ikke stå her på scenen i dag og lægge en klar plan fast. Det skal gennemregnes”, fortalte Signe Munk på konferencen.
Roadpricing i spil
Hos både Anne Paulin, klima- og energiordfører fra Socialdemokratiet og Ole Birk Olesen, der sidder på ordførerskabet inden for både transport, energi og klima, blev roadpricing nævnt.
“Hvis vi afskaffer de meget høje afgifter på biler, vil der på grund af øget salg kunne frigives en pulje penge til at lave intelligente forsøg med vejafgifter. Vi vil meget gerne sætte gang i i forsøgsordninger”, fortalte Ole Birk Olesen.
Hos Socialdemokratiet var udmeldingen fra Anne Paulin knap så direkte:
“Vi er ikke afvisende over for roadpricing. Jeg ser nemlig ikke en fremtid helt uden bilafgifter, for vi skal stadig huske på, at afgifter fra biler er med til at finansiere en del af vores velfærd”.
Tilbage hos Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre var det en vigtig pointe, at mobiliteten i Danmark fortsat skal forbedres i alle dele af landet, også når man taler en grøn omstilling til eksempelvis el- eller brintkøretøjer.
“Vi vil i fremtiden stadig have brug for sorte veje til grønne biler, og derfor skal en eventuel roadpricing bruges på at udbygge og vedligeholde vores vejnet. Når vi så samtidig fjerner den værdibaserede registreringsafgift, står vi med en langt stærkere pakke for fremtiden”.
En grøn fremtid som bilforhandler?
AutoBranchen Danmarks årsdag den 26. september i Vejle kommer også til at have fokus på den grønne omstilling og de nye forretningsmuligheder, som det åbner op for. Du kan læse mere om programmet og tilmelde dig på det her link.