AutoBranchen Danmark lancerer i dag en ny grøn vidensbank, der skal klæde forhandlere og eftermarked bedre på til en fremtid, hvor de grønne biler fylder mere og mere 

Når elbiler og pluginhybrider fylder mere og mere af salget af både nye og brugte biler og også så småt begynder at optage mere plads på værkstederne og i lakkabinerne, så stiller det nye krav til branchen.  

Kunderne stiller nye krav og har mange spørgsmål om alt fra rækkevidde til økonomi og på værkstedet præsenterer de grønne biler også nye udfordringer. 

Derfor lancerer AutoBranchen Danmark nu en grøn vidensbank, der samler viden om de grønne biler i et forsøg på at klæde branchen bedre på. 

“Udviklingen i autobranchen går hurtigt i disse år. De grønne biler stormer frem og vi har oplevet en efterspørgsel på mere viden fra forhandlerne og værkstederne. Både om de grønne biler, men også om nye forretningsmodeller og om fremtidsudsigterne for benzin- og dieselbiler,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.  

“Som brancheorganisation favner vi det hele. Vi glæder os over, at de grønne biler vinder frem, men vil også holde fast i, at benzin- og dieselbiler både som brugte og nye biler vil fylde meget i årene fremover. Derfor er det vigtigt med en vidensbank, der sammen med vores øvrige materiale giver overblikket,” siger Gitte Seeberg. 

Den grønne vidensbank vil løbende blive opdateret og udbygget, men i sin nuværende form giver den blandt andet et overblik over grundlæggende viden om grønne biler, om salgstal og juridiske obspunkter.  

“De grønne bilers fremmarch betyder, at der kan opstå nye tvister med kunderne, som vi ikke tidligere har set. Det gælder eksempelvis i forhold til rækkevidde, ladehastighed eller greenwashing. Det er noget, forhandlerne skal være opmærksom på og som vi selvfølgelig kan rådgive yderligere om i vores juridiske afdeling, hvis man henvender sig,” siger Abid Khan, juridisk chef i AutoBranchen Danmark. 

Samtidig fokuserer den grønne vidensbank også på det voksende brugtvognsmarked for grønne biler og de udfordringer, som elbiler og pluginhybrider giver på eftermarkedet, hvor der er nye krav til værkstedindretning og malerkabiner. 

Klæder dig på til en ny virkelighed

“Hele eftermarkedet skal ligesom resten af branchen tilpasse sig nye tider. Meget af lovgivningen halter efter, så mange på eftermarkedet står tit på bar bund, når det kommer til de grønne biler. Der er mange myter og mange spørgsmål, der stadig skal afklares, så vi prøver at give et overblik over, hvad man som minimum skal have styr på,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark. 

Endelig tager den grønne vidensbank fat på de muligheder for mersalg, der opstår, når de grønne biler vinder frem og de udfordringer, som det giver, når indtjeningen kan blive mindre. 

“Vi har alle hørt analyserne om de fremtidens indtjening i autobranchen, så det gælder om at være på forkant og udvikle og tilpasse sin forretning, mens tid er. Vi har allerede lanceret en bog om fremtidens bilforretning og nu bidrager den grønne vidensbank også med et overblik,” siger Charlotte Brix Andersen, leder af medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation i AutoBranchen Danmark.  

Den grønne vidensbank kan findes på www.autobranchendanmark.wp.prod.combell.peytz.dk/vidensbank-groennebiler og hvis du har input eller idéer til vidensbanken kan du kontakte klima- og kommunikationskonsulent Rune Langhoff Sørensen på rls@abdk.dk