Stadig flere biler kan købes med 3 og 4-lags lakering – men det risikerer at blive dobbeltarbejde på værkstedet, når der opgøres skader i Autotaks.
Normalt skal brugeren af Autotaks huske at indtaste Y8, når både for- og bagkofangere skal færdiglakeres inden montering igen på køretøjet. Men da farvetilpasningen på 3- og 4-lags lakdele er langt sværere end normalt, skal hele køretøjet med til autolakereren, for at han eller hun kan ramme den bedst mulige farvenuance på plastdelen kontra resten af bilens metaloverflader. Derfor bør Y8 ikke anvendes til sådanne opgaver.
Y8 giver nedsat betaling
Y8 bør ikke anvendes til opgaver med 3- og 4-lags lakering, heller ikke selv om der bruges en farvemåler. René Thomsen er lakkonsulent hos AutoBranchen Danmark og uddyber:
“Hvis man skal opnå det allerbedste resultat, kræver det udsprøjtning på de sideliggende dele. Vores erfaring baseret på vores Autotaks-supportfunktion er, at de færreste taksatorer som regel giver betaling hertil. Så hvis køretøjet ikke er med til lakereren, er det en kamp i blinde”, siger René Thomsen.
Jørgen Petersen, der til dagligt yder support til brugere af Autotaks og som i mange år har arbejdet som taksator, supplerer:
“Krydser man Y8 af som normalt, får man en reduceret starttidsbetaling, når opgaven lyder på at lakere løse for- eller bagkofangere. Stadig flere laklag kræver nemlig, at der opsprøjtes fire til fem farveprøvekort for at ramme farven korrekt. Og det kan man ikke uden resten af køretøjet. Her skal man altså undgå at krydse Y8 af”, siger Jørgen Petersen.
Derfor er farvekortet vigtigt
René Thomsen fremhæver farvekort som vigtig rettesnor i processen med 3- og 4-lags lakopgaver:
“Farvekortene er nødvendige under selve påføringen af effektfarve for at kunne ramme farvestyrken bedst muligt. I den situation er det derfor nødvendigt, at køretøjet køres til lakereren”, siger lakkonsulenten.
Derfor skal du undgå Y8 ved 3- og 4-lags lakering
Lakering af løse for- og bagkofanger skal normalt opgøres med koden Y8 i Autotaks. Men på opgaver med 3- og 4-lagskofangere er processen en anden.
- Y8 betyder reduceret starttid, fordi lakering normalt klares, uden at bilen er med. Dog mod stor risiko for ukorrekt farvetilpasning, da taksator som udgangspunkt ikke yder betaling for udsprøjtning af sideliggende dele ved kofangere.
- Ved lakering med 3 eller 4 lag skal der oftest laves op mod 5 farveprøvekort, og de kan ikke laves, hvis ikke kofanger og bil står samme sted – med samme lysforhold og betingelser.
- Ved Y8 ydes der heller ikke garanti for farvetilpasning, og hvis bilejeren i sidste ende er utilfreds med udførelsen af lakopgaven, risikerer man dobbeltarbejde.
I AT-vejledningen står der:
‘Løse skruedele færdiglakeres inden montering på køretøjet. Der ydes ingen garanti for farvetilpasning (køretøj ikke med). Skaden indeholder ikke svejsedele. Y8 = ‘ikke monterede dele’ i FAI / Eurolak.
Kom på kursus i Autotaks og løft dine kompetencer i skadesopgørelse
AutoBranchen Danmark afholder løbende kurser i systemet Autotaks. Du kan læse mere her og tilmelde dig ved at klikke på det kursus, som geografisk er bedst for dig: