Elbiler, skriftlige aftaler og flere skader på biler. Det var tre emner, som fyldte rigtig meget på en lak- og skadeskonference, som AutoBranchen Danmark fredag deltog på. Konferencen fandt sted sammen med Automässan i Göteborg og var arrangeret af AutoBranchen Danmarks søsterorganisation i Sverige Motorbranschens Riksforbund (MRF).
På konferencen var der oplæg fra flere fagspecialister fra blandt andet MRF, Sveriges svar på Miljøstyrelsen og Volvo. Alle havde til hensigt at give et detaljeret øjebliksbillede af den svenske lak- og skadesbranche 2020. Især inden for de tre emner var der flere sammenfald med, hvad den danske lak- og skadesbranche lige nu arbejder med.
Flere biler på stærkstrøm
Sverige og den svenske regering arbejder, som man gør i Danmark, hen imod en fremtid, hvor landets samlede CO2-udledning skal nedbringes markant. Derfor vil flere elbiler være på vej på markedet, og det betyder også en række ændrede vilkår for fagfolk inden for autolakering og skader.
Henrik Idermark arbejder til dagligt med svenske værksteder og korrekt og sikker indretning hos MRF.
“Vi arbejder lige nu på at lave en branchestandard for håndtering af elbiler på autoværkstederne. Uanset om man skal genoprette skader, lakere eller udføre øvrige opgaver på bilerne. Det er enormt vigtigt, fordi mekanikere og lakerere kommer til at arbejde med biler på højspænding”, sagde Henrik Idermark og fortsatte:
“Bilproducenterne har hver især nogle procedurer for, hvordan man håndterer elbiler. Det gælder afspærring, værktøj og lignende. Men for det brede eftermarked og den frie del af branchen mangler der et fast regelsæt, og det er vi ved at udarbejde”.
Vigtige aftalepapirer
På scenen gik også David Norrbohm. Han er til dagligt vicedirektør og jurist i MRF. Han havde et klart budskab til lakbranchen: Drop nu alle de mundtlige samtaler og lav i stedet skriftlige aftalepapirer med jeres forsikringsselskab og øvrige samarbejdspartnere.
“Branchen har store problemer med mundtlige aftaler, som gør et juridisk efterspil ved eventuelle stridsspørgsmål meget svære at håndtere. Mange medlemmer har ikke sat aftaler med forsikringsselskaber eller bilimportører i system på skrift. Det vil vi på det kraftigste opfordre til”, sagde David Norrbohm.
Hjemme hos AutoBranchen Danmark er den problematik desværre lidt for velkendt for Nicky Bobak, chefkonsulent og leder af AutoBranchen Danmarks Videncenter, der var med på konferencen i Sverige.
“En samarbejdsaftale danner et langt bedre aftalegrundlag end mundtlige aftaler. En skriftlig aftale kan rumme forhold til valg af produkter og vigtige aftaler om taksering”, fortæller Nicky Bobak fra AutoBranchen Danmarks Videncenter.
Flere skader på biler
Præcis som i Danmark vender svenskerne også blikket mod naboen Norge, når man vil forsøge at forudsige lidt af fremtiden med langt flere elbiler i den samlede bilbestand. Selv om biler, både på el og konventionel brændstof, i dag er udstyret med langt mere sikkerhedsudstyr end for blot nogle få år siden, forhindrer det ikke skader i Norge. I stedet oplever skadesbranchen i Norge i øjeblikket en vækst.
Tommy Letzén er direktør i MRF og kommenterede i sit indlæg på netop den udvikling.
“Vi kigger på en fremtid, hvor omsætningen ved serviceeftersyn inden for få år falder med 40 til 50 procent, hvis tingene går som i Norge. Omvendt sker der en næsten tilsvarende vækst i andelen af skader, fordi flere ejere af elbiler ganske enkelt laver flere skader på biler”, fortalte Tommy Letzén og tilføjede:
“Noget tyder på, at mange forbrugere ikke er helt vant til at håndtere de temmelig kraftige accelerationer, som især mange elbiler leverer i alle prisklasser. Og det giver buler og lakskader”.
Du kan læse mere om konsekvenserne for det norske eftermarked her.