Den 25. marts henvendte CECRA sig sammen med tre andre europæiske interesseorganisationer til EU i et forsøg på at løse Covid-19-problemerne i autobranchen.
AutoBranchen Danmarks europæiske paraplyorganisation, CECRA, har i samarbejde med de europæiske paraplyorganisationer for bilproducenterne (ACEA), underleverandørerne (CLEPA) og dækproducenterne (ETRMA) sendt et fælles brev til EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen.
I brevet beskriver de fire organisationer de problemer, som autobranchen står over for på tværs af Europa. I flere EU-lande er forhandlere, værksteder og lakerere blevet tvunget til at lukke deres forretninger midlertidigt. Dertil er vi heldigvis ikke nået i Danmark, men den danske autobranche oplever stadig store omsætningstab – især i salgslokalerne.
De fire organisationer beder også kommissionsformanden om at genoverveje timingen i de kommende års regulering af autobranchen. Den kommende regulering indebærer bl.a. nye krav til trafiksikkerhed og miljøtiltag. Men da udviklingen af biler står stille, vil nogle krav blive svære at opfylde indenfor den planlagte tidshorisont. De fire organisationer er ikke uenige i tiltagene men ønsker sammen med kommissionen at se på timingen, når nu Europa befinder sig i en sundhedskrise.
Ros til EU-Kommissionen
Brevet indeholder også ros til EU-Kommissionen for at give medlemsstaterne mulighed for at bryde de normale økonomiske krav, der stilles af EU. Det har muliggjort de store hjælpepakker til erhvervslivet, som vi har set i Danmark og i mindre omfang i andre dele af Europa. De fire organisationer er også glade for, at flere af de tiltag kommissionen har taget med henblik på at sikre en flydende godstransport på tværs af de midlertidige grænser.
Sidst men ikke mindst efterspørger organisationerne en plan for opstarten af de europæiske fabrikker. De ønsker også en liste over de sundhedstiltag, som alle dele af autobranchen skal benytte sig af for at undgå yderligere smittespredning på fabrikker, værksteder og hos forhandlerne.