Coronakrisen betyder færre biler på langt de fleste værksteder. Det bekræftes af forsikringsselskaber, som melder om mellem 15-30 procent færre bilskader i øjeblikket.
Dermed øges presset på både bundlinjen for opgaver udført på de biler, som trods perioden med nedgang kommer ind på værkstedet. Det kræver derfor i endnu højere grad klare aftaler mellem karrosseriværkstedet og autolakerere, så fejl og mangler minimeres mest muligt.
AutoBranchen Danmark har udarbejdet en samarbejdsaftale, som kan indgås skriftligt mellem autolakerere og pladesmedene. Den skriftlige aftale skal eksempelvis forhindre, at autolakerer for overleveret en bil, hvor pladearbejdet er udført så dårligt, umuligt kan afslutte opgaven korrekt.
René Thomsen er lakkonsulent hos AutoBranchen Danmark og uddyber fordelene ved at lave en skriftlige aftale mellem værksteder og samarbejdspartnere.
“Af og til oplever vi, at karrosseriteknikere og autolakerere er uenige om, hvem der sidder med ansvaret for en eller flere dele på biler, som er blevet udskiftet eller forsøgt forbedret. Med samarbejdsaftalen får man en skriftlig guideline at gå ud fra, så der er rene linjer”, siger René Thomsen.
Alle kan opnå en gevinst
Det er ikke kun for at spare tid og unødig diskussion frem og tilbage over en opgave, der gør, at det kan være en god idé at have en skriftlig aftale mellem sig.
“Samarbejdsaftalen er også god i forhold til at sikre ens retningslinjer med hensyn til reklamationer, afregningsmetoder og diverse processer. Derfor bør man kigge nærmere på aftalen”, siger René Thomsen.
Hent samarbejdsaftalen
AutoBranchen Danmark har udarbejdet en samarbejdsaftale, som kan udfyldes af autolakere og deres samarbejdspartnere.
Aftalepapiret sætter en række emner i system. Eksempelvis:
- Produktvalg
- Proces ved af- og påmontering
- Afregningsmetode
- Reklamationer
Du kan hente samarbejdsaftalen her.
Har du spørgsmål, kan du kontakte René Thomsen:
Mobil: 53 62 11 54
Email: rlt@abvc.dk