Hvornår kan en kunde forvente en garanti mod gennemtæring på en brugt bil, og hvornår er den opretholdt? Og hvordan stiller det dig over for køberen? Det var omdrejningspunktet i en nylig sag i Ankenævn for biler. Konklusionen: Kend dine slutsedler og alle punkter i dem til bunds – og vær bevidst om din oplysningspligt om garantier som sælger.
Hvad står der i dine slutsedler?
I den omtalte sag skal man kigge på det felt i slutsedlen, som beskriver køretøjet i detaljer. Her finder man oplysninger om bl.a. første registrering, kilometerstand og evt. rustgaranti.
Sidstnævnte felt er afgørende for en sag, som den nylige sag i Ankenævn for biler, der baserer sig på en byretsdom. Det fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark.
“Oplysninger i slusedlen om rustgaranti og andre væsentlige oplysninger om øvrige garantier eller tillæg til bilkøbet er yderst afgørende for udfaldet, hvis sagen når hele vejen til Ankenævn for biler eller domstolene. Man skal være meget skarp på, hvad man oplyser og ikke oplyser om i sine slutsedler”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen og tilføjer:
“Hvis slutsedlen ikke nævner noget om en særlig garanti mod gennemtæring på en gammel bil, eller der ikke på andre måde er taget stilling til lignende problemer med køretøjet, kommer sælgers oplysningspligt i centrum. Får kunden ikke noget at vide om gennemtæring på skrift, viser den nye afgørelse, at man forudsætter, at bilen som udgangspunkt fortsat har en gældende rust- eller gennemtæringsgaranti. Hvis denne så af forskellige grunde viser sig at være bortfaldet, vil udfaldet som regel blive, at kunden får medhold i klagen”.
Den konkret sag endte med, at kunden fik en godtgørelse på knap 10.000 kr., fordi forhandleren ikke havde fuldt sin oplysningspligt.
Positiv oplysningspligt
Den nye afgørelse viser derfor, at man som forhandler har en såkaldt positiv oplysningspligt. Det er ikke nok at undlade at skrive noget om garantien (fx en ”-”). Som sælger skal man tydeligt skrive ‘nej’ eller krydse af i nej, så kunden altså aktivt bliver oplyst om denne manglende garanti. Dette gælder for alle garantier, også fx fabriksgaranti.
Alt skal være skriftligt
Generelt skal man altid som forhandler være meget opmærksom på sin dokumentation. Allerede inden man sætter biler til salg og laver slutsedler, skal man gennemgå og klarlægge de fejl og mangler, bilerne måtte have. Det kan være alt fra rustproblemer, knapper som ikke virker eller lignende mangler og fejl. Man skal altid dokumentere det på skrift og kan supplere det med en video.
Jørgen Petersen arbejder som forsikringskonsulent hos AutoBranchen Danmark og kan rådgive om processen med at dokumentere fejl og mangler.
“Vi anbefaler, at man tager fotos af bremser, undervogn, bøsninger og så videre før et salg. Hertil bør man udskrive en fejlfri udlæsning af bilens styresystemer. På den måde minimerer man som forhandler risikoen for, at kunden efterfølgende kan klage over en fejl, som dokumenteret ikke var til stede ved salget”, siger Jørgen Petersen.
Find formularer og slutsedler her:
Hurtig adgang for medlemmer:
Medlemmer har adgang til:
Klik på billedet for at hente alle formularer og dokumenter ↑
(Kun for medlemmer)