(Bemærk, at artiklen er udgivet 24. marts 2020 og at hjælpepakker, lovgivning og øvrige tiltag i corona-krisen kan have ændret sig. Gå til vores tema-univers for de nyeste historier)
Hvordan håndterer man som leder de svære samtaler om frygten for corona-virussen, opsigelser, hjemsendelser og karantæner i en tid, hvor Danmark er gået på vågeblus som følge af corona-virussen?
Jens Teisen er chefkonsulent i Dansk Erhvervs afdeling for HR & Ledelse. Han beskriver corona-situationen som helt særlig, men alligevel er der nogle overordnede råd, som eksempelvis indehavere af et bilhus eller et værksted kan følge ved de svære samtaler.
En frygt hos den ansatte
Hvad gør man, hvis en eller flere medarbejdere frygter for eksempel at smitte et svagt familiemedlem, er bange for at ende i økonomisk kaos eller på anden måde blive dybt berørt af den nuværende situation?
“Mit bedste råd er, at man som leder skal være forstående og lytte, men man skal ikke agere psykolog. I stedet skal man forsøge at forholde sig til fakta og tage udgangspunkt i virksomheden og den ansattes position. Eksempelvis kan det være, at den ansattes hverdag kan indrettes anderledes her under corona-krisen. Enten med hjemmearbejde eller som man har gjort eller eksempelvis skiftehold på værksteder”, fortæller Jens Teisen fra Dansk Erhverv.
Ledelsesretten er indskrænket
Det er vigtigt at gøre sig klart, at ledelsesretten mange steder er blevet indskrænket af regeringen. Det gør sig især gældende i restaurantionsbranchen med tvungen lukning. Omvendt er det stadig tilladt for bilhuse og værkstedet at holde åbent.
“Mange indehavere er måske allerede gået i gang med at benytte de hjælpepakker, som regeringen har sat i søen. Eller har omlagt arbejdsdagen og dertil indrettet arbejdspladsen med værnemidler og så videre. Anbefalingen er selvfølgelig, at man undersøger alle de tiltag, som kan få virksomheden så godt igennem det her som muligt”, fortæller Jens Teisen.
Du finder en oversigt over alle foreløbige hjælpepakker her.
Sådan håndteres opsigelser
En af de sværeste samtaler, man som leder kan komme ud for, er opsigelsen. Desværre peger mange pile på, at rigtig mange brancher og virksomheder bliver nødt til at skære ned på medarbejderstaben, indtil corona-situationen normaliserer sig.
“Hvis man skal opsige en medarbejder, bør man følge de generelle råd. Først og fremmest skal man holde sig til fakta. Hvad kendetegner den faktuelle situation? Omsætningen faldet med 70% sammenlignet med samme periode sidste år; Intet nybilssalg i marts og så videre. Men man skal ikke holde et langt oplæg. Gå hurtigst muligt til sagen, hvis der er tale om en opsigelse”, siger Jens Teisen og fortsætter:
“Men sørg også for at understrege, at det er de økonomiske følgevirkninger af corona-situationen, som er årsagen til opsigelsen. Og at der ikke er tale om en utilfredshed med medarbejderens performance eller adfærd – hvis det vel at mærke er tilfældet”.
Håndter reaktioner
Forvent en choktilstand hos den ansatte, også selv om vi lever i en periode, hvor opsigelser desværre er forventelige. Lyt til, hvad medarbejderen har at sige, men hold fast i dit kernebudskab om årsagen til opsigelsen.
Det er ikke unormalt, at en opsigelse kan udløse kraftige reaktioner hos medarbejdere – eksempelvis hvis personen har været ansat mange år og dermed føler, at personen i høj grad har bidraget til virksomhedens fremgang.
Som leder eller indehaver er man dog nødt til at tage afsæt i den højaktuelle situation, når man begrunder en evt. opsigelse.
Lav flere videomøder
Langt de fleste møder, fremvisninger af biler eller gennemgang af en værkstedsopgaver kan i dag klares med en smartphone eller computer ved hjælp af videoopkald.
Jens Teisen anbefaler, at man som leder skruer lidt op for den virtuelle mødeaktivitet, når rigtig mange ansatte arbejder hjemmefra og har begrænset sin fysiske kontakt med andre til et absolut minimum.
“Som leder er det godt hyppigt at spørge ind til, hvordan det går hos den ansatte eller i afdelingen. Alle har brug for et vist nærvær, når ens bevægelsesfrihed er indskrænket som i øjeblikket. Det får man med videoopkald og møder. Det gør det så personligt som muligt”.
En tjekliste til de svære samtaler
Links til mere viden i samarbejde med Dansk Erhverv
- Her kan du læse mere om den svære samtale ud fra rådgivning hos Dansk Erhverv.
- Her kan du læse mere om opsigelser og de forholdsregler, som du leder og indehaver kan tage.
- Dansk Erhverv holder flere webinarer om ex. ‘ledelse på distancen’. Læs mere her.