Klimarådet præsenterede i dag sin rapport, der skal anvise løsninger til, hvordan Danmark kan reducere sin udledning af drivhusgasser med 70 procent i 2030.
For autobranchen og de danske bilister vil det betyde store omvæltninger, der også vil blive dyrt for statskassen. Klimarådet foreslår den ekstremt ambitiøse målsætning om 1,5 mio. elbiler i 2030. Da AutoBranchen Danmark spurgte sine medlemmer i januar, om de tror på 1 mio. elbiler i 2030, svarede kun to procent ja. AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg anser det som urealistisk med 1,5 mio. elbiler i 2030.
”Danskerne og autobranchen vil gerne elbilerne, men elbiler er væsentlig dyrere at anskaffe end de konventionelle biler. Teknologiudviklingen vil løse den udfordring på den lange bane, men på den korte bane skal der nogle andre virkemidler i brug for at få danskerne over i de grønne biler. Der er brug for politiske virkemidler for at overbevise danskerne om elbilerne. Her ser jeg ikke, at Klimarådet kommer med løsningerne, men nogle meget dyre forslag for statskassen”, siger Gitte Seeberg.
Minister er skeptisk
I slutningen af 2019 spurgte AutoBranchen Danmark sine medlemmer om, hvilke incitamenter der skal til for, at salget af elbiler vil stige. I prioriteret rækkefølge svarede de: længere rækkevidde, flere ladestandere og lavere priser.
”Jeg er meget tilfreds med, at Klimarådet, ligesom AutoBranchen Danmark, efterlyser en helhedsplan for ladestandere, der sikrer nem og hurtig adgang til opladning i hele Danmark. Det er en af forudsætningerne for, at vi alle rykker over i elbilerne”, siger Gitte Seeberg, der ikke støtter forslaget om et tilskud til elbiler.
”Et fast tilskud på 50.000 kr. til nye elbilskøbere, som Rådet foreslår, vil være ekstremt dyrt for statskassen. Vi har derimod behov for en ny registreringsafgift, der baserer sig på bilernes CO2-udledning og skaber en langsigtet løsning for afgifterne. Den meget svære opgave er placeret i bilkommissionen, som vil fremlægge sine anbefalinger medio-2020. Jeg noterer mig også, at Klimaministeren er skeptisk over for en række af forslagene. Regeringen har et kæmpe arbejde foran sig for at få den grønne omstilling til at lykkedes, så der stadig er penge til velfærden. Jeg tvivler på, at finansieringen kan findes til målet om 1,5 mio elbiler i 2030”.
Klimrådets forslag om at hæve benzinafgifter skaber ikke begejstring hos AutoBranchen Danmarks direktør.
”Det er meget indgribende at øge brændstofpriserne med 50 procent for helt almindelige danskere, der er afhængige af deres benzin- eller dieselbil i hverdagen”, siger Gitte Seeberg, der fortsætter.
“Klimarådet foreslår et forbud mod benzin- og dieselbiler samt hybridbilerne i 2030. Gitte Seeberg påpeger, at det er en beslutning, der skal træffes på EU-niveau. Der er rigtig lang vej endnu og spørgsmålet er, om det er realistisk i 2030. Lad mig minde om at den tyske industri har mange arbejdspladser inden for bilindustrien”, siger Gitte Seeberg.
Pressekontakt
Charlotte Brix Andersen, kommunikationschef hos AutoBranchen Danmark.
Tlf.: 31 36 94 00 // Mail: cba@abdk.dk