’Maibom’ ligger godt på tungen, når man skal huske på, hvad en af Nordjyllands største Peugeot-forhandlere hedder. Hvad der til gengæld kan være en sværere sætning at sige i autobranchen er: ”Jeg er kvindelig værkfører”.
Statistik set er det nærmest umuligt at finde en som Christina Niemann. Hun er kvindelig værkfører for pladeværkstedet og malerværkstedet hos bilhuset Maibom, der ligger i den sydlige del af Aalborg. Med en uddannelse som karrosseritekniker i 2004 sidder hun i dag og leder pladeværkstedet i en verden af mænd. På mere overordnet plan findes der for hver ti personer ansat i autobranchen kun én kvinde.
AutoBranchen Danmark møder derfor Christina Niemann i Aalborg til en snak om, hvad hun tror der skal til, hvis flere kvinder skal opdage, at bilbranchen godt kan være en levevej.
”Det er vigtigt for mig at sige, at køn i min bog intet betyder i min position som kvindelig værkfører. Selvfølgelig var det nok lidt af en omvæltning for nogle, da jeg blev tildelt jobbet som værkfører” fortæller Christina Niemann og fortsætter:
”Jeg skulle sætte mig i respekt, men det er opgave, alle ledere bliver mødt med. Igen mener jeg ikke, det giver mening at køre den her kønsdebat. Jeg er i sin tid vurderet på min faglige egenskaber og ledelseserfaring fra tidligere job. Den pointe synes jeg er vigtig at understrege. Jeg kunne aldrig finde på at trække kvinde-kortet. Og jeg er heller aldrig blevet mødt med det”.
Forstokkede værkførere bremser
Ifølge Christina Niemann behøver man ikke fokusere intensivt på forskellen mellem mænd og kvinder i autobranchen. Der vil altid være nogle opgaver, hvor mænd fysiologisk er bedre til arbejdet. Omvendt er et moderne værksted, som det i Aalborg, udstyret med så mange hjælpemidler, at alle kan være med. Det gælder især på it-forståelsen.
”Det der i virkeligheden bremser udvikling med at få kvinder ind i branchen er, undskyld mig, gamle og forstokkede værkførere, som ikke kan se en gevinst i at have både mænd og kvinder ansat. Ikke på grund af kønnene, men på grund af faglighed og det miks af idéen, som gør en arbejdsplads moderne. Det er rigtig nedbrydende for branchen og kvinders vej ind i autobranchen”, siger Christina Niemann.
En ændret hverdag med taksering
Når man går en tur rundt på pladeværkstedet og kigger ind gennem en af ruderne til Maiboms malekabiner, er der godt gang i biksen. Lige uden for kabinen står en Peugeot 208 indpakket fra top til bund med påklistret takseringsrapport. Det er snart dens tur. AutoBranchen Danmarks udsendte tager et hurtigt kig på rapporten og konstaterer, at alt er medtaget og at værkstedet dermed får den betaling, den har krav på.
Men når Christina Niemann skal beskrive arbejdsgangen med at taksere skader, er det tydeligt, at der er sket meget på de tretten år, hun har været væk fra autobranchen.
”Jeg mærker det især på kontakten med taksatoren. Tidligere kom taksator fysisk forbi vores værksted og faktatjekkede det, vi opgjorde af skader. I dag foregår alt digitalt. Jeg er heldig, at jeg har et forholdsvist ungt hold, som bruger tablets. Og vi er to, som kan læse en skadesrapport nøje, så vi så at sige kan faktatjekke os selv. Men ved tvister skal vi virkelig være skarpe i opgørelsen”, siger værkføreren.
Flere kundekrav end tidligere
Når Christina Niemann skal pege på, hvad hun bruger mest tid på i sin position som værkfører, peger hun på personalet, flowet på værkstedet og planlægning. Men det er især fakturering til kunderne, som stjæler en hel del af den uddannede karrosseriteknikers tid på kontoret i Aalborg.
”Jeg synes, vi i stigende grad bruger tid på at forklare kunderne om de udbedringer, som skal laves. Det store problem opstår i de situationer, hvor der er et klart mismatch mellem, hvad forsikringsselskaberne vil betale for en konkret opgave og så den forventning, kunderne har til udbedring”, siger Christina Niemann.
Af samme årsag tager de ansatte på værkstedet hos Maibom fotos af skader og fejl på bilerne. Både dem som skal udbedres i forbindelse med forsikringssagen og så dem, der ligger ud over.
”Her går vi ind konkret og rådfører os med kunden om, hvorvidt det er ok, vi skifter eller udbedrer. Så sætter vi også dem bedst muligt ind i vores arbejdsgang”.
Elbiler bliver en stor mundfuld
PSA-koncernen, som producerer de biler, der på et eller andet tidspunkt ruller ind på Christinas værksted, satser som konkurrenterne på elbiler. Det betyder også en stor udrulning af elektriske modeller – og især Peugeot 208-e kan betyde store omlægninger for værkstedet.
Allerede nu er der ved at blive lagt strøm ind til ladestandere hos det Nordjyske bilhus. Men det stopper ikke der. Også værkstedet skal gøres klar til at løse opgaver på elbiler
”For at løse opgaverne på forsvarlig vis skal der laves et område, som kan spærres af. Der skal indkøbes specialværktøj. Og der skal oplæring til, så vi alle sammen kan håndtere elbiler sikkert og effektivt. Og det er lige om lidt, at det hele skydes i gang. Det udfordrer hele processen med at servicere og reparere en bil”, siger Christina Niemann med henvisning til, at den elektriske udgave af 208 kommer til Danmark i første halvår af 2020.
Læs nyeste udgave af magasinet Lak & Karrosseri
Du finder altid nyeste udgave af AutoBranchen Danmarks magasin ‘Lak & karrosseri’ på vores side med magasiner og rapporter.