Østrigsk Peugeot-forhandler vandt i maj en opsigtsvækkende retssag mod PSA-importøren, men der var også malurt i bægeret, da importøren fik medhold på flere punkter.
Som AutoBranchen Danmark tidligere har beskrevet, vandt en østrigsk Peugeot-forhandler i maj en bemærkelsesværdig sejr ved den østrigske karteldomstol over sin importør. Flere dele af forhandlerkontrakten blev erklæret ulovlig af karteldomstolen, hvilket fremover vil sikre Peugeot-forhandlere i Østrig bedre vilkår. De ulovlige tiltag er:
- Peugeots praksis om at tvinge forhandleren til at bidrage til markedsføringspriser, da det indskrænker forhandlerens ret til at selv at prisfastsætte sine produkter.
- At forhandlerens bonus var koblet til tilfredshedsundersøgelser
- At forhandlerens marginer reduceres, hvis den ikke kunne leve op til PSAs bevidst overdrevne salgsmål.
- At PSAs datterselskaber konkurrer direkte med forhandlerne med lavere priser
Det skal dog bemærkes, at importøren har valgt at anke dommen.
Fortsat lovligt at kræve store omkostninger
Selvom dele af kontrakten blev erklæret ulovlig, var dele af kontrakten også lovlig, selvom det pålægger forhandleren store udgifter og praktiske udfordringer:
- Importøren må gerne pålægge forhandleren omkostninger til at sikre ensformighed i butikkerne, dvs. køb af interiør og krav til indretning.
- Udgifter til udstyr og adgang til tekniske dokumenter ifm. diagnosticering af biler.
- Presset på forhandleren om at have så få garantisager som muligt.
- Udgifter til uddannelse ifm. salg og eftermarked.
AutoBranchen Danmarks juridiske chef, Eylem Ünüvar, er ærgerlig over, at importøren fik ret på flere vigtige punkter.
”I Danmark har vi oplevet, at nogle importører spænder buen meget hårdt mht. flere af de punkter, som fortsat er lovlige i Østrig. Det gælder fx ifm. omkostninger til interiør, ombygninger og høje omkostninger ifm. diagnosticering. I øjeblikket undersøger vi muligheden for at rejse en lignende sag i Danmark, og her vil vi helt sikker se nærmere på både de ting der er lovlige og ulovlige i de østrigske forhandlerkontrakter”, siger Eylem Ünüvar.