Det succesrige ”Hestekræfter på skoleskemaet” måtte bremse op som følge af coronakrisen og nedlukning af både skoler og forsamlinger. Alligevel kan det ikke ændre ved en overordnet stor succes i det skoleår, som lige er gået.
62 skoleklasser var tilmeldt. Der var ”kun” budgetteret med 40 klasser. 24 nåede ikke at deltage, men har fået tilbudt ny deltagelse i næste skoleår.
Ikke desto mindre nåede adskillige af AutoBranchen Danmarks medlemmer at levere nogle af virksomhedernes unge elever/lærlinge som rollemodeller til skolerne. De fortalte om deres vej ind i autobranchen, om uddannelsen og om dagligdagen på et værksted. De har gjort det med engagement, humor og en selvfølgelighed, som virker hos de ældste elever i folkeskolen. Derfor er der håb for, at flere unge i fremtiden vil kunne se, at autobranchen er en god idé.
”Det er en rigtigt god måde at åbne de unges øjne for autobranchen. Derfor er vi stolte over at være med, og stolte over, at medlemmerne, virksomhederne i branchen, bakker op og stiller deres lærlinge til rådighed. De unge mennesker på 14-15 år vil hellere høre den slags fra en ung mand eller kvinde på 18-19 år end fra os andre, der måske endda er ældre end deres forældre. Derfor er rollemodellerne en rigtigt god idé – også for den enkelte virksomhed, som får vist sig frem for de unge,” siger Gitte Seeberg.
Med ”Hestekræfter på skoleskemaet” får eleverne i folkeskolernes ældste klasser fire ugers tværfaglig undervisning. Her indgår en masse viden om biler og deres indvirkning på samfundet samt motorsport i fag som dansk, samfundsfag, matematik, fysik/kemi og idræt. To gange er eleverne på gokartbanen for at prøve nogle af teorierne af i praksis og ikke mindst indhente målinger af fart og CO2-udledning til brug for beregninger. Når eleverne er på gokartbanen for anden gang som afslutning på projektet, deltager en ung mand/kvinde, som allerede er under uddannelse i autobranchen. Lærlingen bliver rollemodellen, som i øjenhøjde fortæller de forhåbentligt kommende medarbejdere i autobranchen, hvorfor branchen er det godt valg.
”Vi mærker tydeligt et løft i kvaliteten på besøget, når vi har deltagelse af en eller to lærlinge fra en virksomhed. Derfor håber vi på fortsat opbakning fra branchen i det kommende skoleår,” siger Mikkel Bøyesen, der er projektleder hos Dansk Automobil Sports Union og en af idémændene bag den tværfaglige undervisning, som foruden AutoBranchen Danmark også har deltagelse af Dansk Metal og blandt andet henter støtte fra Ejner Hessel A/S.
Skolearbejdet henter økonomisk støtte via en donation fra Villum Fonden, og på grund af coronanedlukningen, arbejder parterne for at sikre økonomi til at gennemføre skoleåret 21/22 også.
59 klasser og i alt omtrent 1300 elever har foreløbig meldt sig til i det kommende skoleår. De kommer fra skoler over hele landet.