Skatteministeriet har på baggrund af en aftaletekst, hvor et enigt folketing var blevet enige om stramninger og øget kontrol på motorområdet, varslet nye regler for indberetning. Det er forventningen, at reglerne kommer til at træde i kraft 1. januar 2021. Der foreslås en del ændringer, herunder en skærpet indsats mod vanvidskørsel.
Lovforslaget lægger op til, at leasingvirksomheder skal have adgang til økonomiske oplysninger om leasingtageren, fx om gæld, årsopgørelse og oplysninger, der fremgår af indkomstregistreret, så de hvis det skønnes nødvendigt, kan foretage en kreditvurdering af den potentielle leasingtager.
To vigtige ændringer
Lovforslaget indeholder yderligere to varslede ændringer. Det foreslås, at der indføres en tidsfrist på syv dage for ansøgning om værditabsberegning af et brugt leasingkøretøj. Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark tilføjer:
“Forslaget giver Motorstyrelsen bedre mulighed for at kontrollere, at der betales den korrekte afgift af leasingkøretøjer. Hertil er det et forslag, at et toldsyn i forbindelse med import af brugte køretøjer skal være foretaget senest fire uger inden anmodning om værdifastsættelse af køretøjet. Tidsfristen skal sikre, at den rette vurdering af køretøjets stand lægges til grund for afgiftsberigtigelsen af køretøjet”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.
Ny bestemmelse oven på aftaletekst
Ydermere er tilføjet endnu en bestemmelse, som ikke fremgik af den tidligere aftaletekst. Man ønsker vedtaget en bestemmelse, der giver virksomheder en indberetningspligt til at indberette udbuds- og salgspriser samt andre prisdannende oplysninger for brugte køretøjer til skatteforvaltningen.
“Forslaget skal ses i sammenhæng med Motorstyrelsens udvikling af et semiautomatisk værdifastsættelsessystem, som kan anvendes af både skatteforvaltningen og selvanmeldere på motorområdet. De indberettede data skal indgå i opbygningen af det semiautomatiske værdifastsættelsessystem”, forklarer Ida Nynne Daarbak Jensen.
Det foreslås desuden, at der indføres en bemyndigelsesbestemmelse, som giver skatteministeren mulighed for at fastsætte nærmere regler om, hvem der pålægges at indberette oplysninger, hvilke konkrete oplysninger, der skal indberettes, og hvordan indberetning til Skatteforvaltningen skal foretages m.v.
Skatteministeren og indberetningspligen
I forslaget fremgår det også, at skatteministeren skal kunne fastsætte nærmere regler om indberetningspligten og om administration af ordningen. Indberetningspligten vil først træde i kraft, når der er fastsat nærmere regler herom.
“Den foreslåede indberetningspligt vil medføre, at Skatteforvaltningen på sigt bliver uafhængig af data fra eksterne leverandører, hvor de enkelte annoncører ikke har forpligtigelser over for Skatteforvaltningen i forhold til rigtigheden af oplysningerne”, siger AutoBranchen Danmarks jurist.
Forhandlere vil ikke have adgang til at se andre forhandleres indberettede prisdata, men indberetningspligten vil omfatte erhvervsdrivende, der sælger brugte køretøjer, f.eks. forhandlere, importører og leasingselskaber.
Bøde-sanktioner
Sidst, men ikke mindst, foreslås det, at der skal kunne pålægges en sanktion i form af bødestraf, hvis en virksomhed forsætligt eller groft uagtsomt undlader at overholde pligten til indberetning af udbuds- og salgspriser inden en angivet frist. Det foreslås, at bødestraffen for overtrædelse af bestemmelsen udgør 1.000 kr.
Vores juridiske kommentarer
Umiddelbart vil den nye indberetningspligt være positiv for forhandlerne, da oplysningerne kan være med til at danne det bedste og mest præcise overblik over køretøjers markedspris. Yderligere vil det være positivt, hvis Motorstyrelsen kan blive uafhængig af private aktører på markedet til indhentelse af prisinformation.
Administrativ byrde
AutoBranchen Danmark har oplevet en del udfordringer med delingen af disse oplysninger med vores medlemmer, på trods af forvaltningslovens regler om at man som part er berettiget til at få indsigt i de oplysninger, der ligger til grund for en forvaltningsretlig afgørelse, i dette tilfælde en regulering i selvanmelderens værdifastsættelse af et køretøj.
Dog ser jeg betænkeligheder ved den betydelige ekstra administrative byrde, virksomhederne vil få ved denne indberetningspligt. Skatteministeriet har i bemærkninger til lovforslaget med stor usikkerhed estimeret, at mindre virksomheder, der manuelt skal indtaste prisoplysningerne via en hjemmeside (portalløsning), at det vil tage ca. tre minutter at indberette en pris vedrørende et køretøj for en virksomhed.
Tidsforbruget
En mindre forhandler, der løbende annoncerer og omsætter eksempelvis ti køretøjer pr. måned, og gennemsnitligt laver to prisjusteringer pr. køretøj, vil dermed have et anslået tidsforbrug på 90 minutter pr. måned anvendt til indberetning af priser og prisdannende oplysninger.
En større forhandler, der f.eks. omsætter 100 køretøjer, vil uden en API-adgang have et tidsforbrug på 15 timer pr. måned. Større virksomheder forventes at anvende en opkobling til egne systemer (en såkaldt API-løsning), og det vil derved gå hurtigere.
Men forhåbentlig vil det lede til færre tvister om værdifastsættelsen.