Selvfølgelig er det fint med ambitioner om en grøn bilpark, men ambitionerne får slagside, hvis det presses for hurtigt igennem, sådan som SF ønsker.
Det mener Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, der er organisation for forhandlere af nye og brugte biler, værksteder og autolakerere.
SF vil have udfaset benzin- og dieselbilerne allerede fra 2022 ved at forbyde salg af biler, som kører mindre end 20 kilometer på literen, men det forslag er altså lige friskt nok, mener Gitte Seeberg.
”Tingene skal også kunne lade sig gøre, og jeg har svært ved at se, at vi vil kunne skaffe elbiler nok til det danske marked allerede i 2022. Det vil få folk til at beholde deres klimabelastende bil endnu længere, og det vil få flere til at vælge at købe en brugt bil. På den måde kan sådan en beslutning faktisk få den modsatte effekt, når målsætningen er at reducere C02-udslippet,” siger hun.
Vil ramme mange familier
Gitte Seeberg pointerer desuden, at et forbud mod salg af nye biler, som kører mindre end 20 kilometer på literen, vil være en udfordring for rigtigt mange danske familier.
”Sidste års mest solgte bil i Danmark var en Nissan Qashqai. Den fås ikke i en version, som opfylder SF’s krav. Danmarks tre mest solgte biler i første halvdel af 2020 er Peugeot 208, Citroen C3 og Nissan Qashqai. Her vil benzinudgaverne af de to førstnævnte være udelukket, mens den sidstnævnte altså slet ikke vil kunne sælges. De to førstnævnte er endda små familiebiler. Større biler vil typisk køre kortere på literen. Så det vil ramme især børnefamilierne hårdt med sådan et krav allerede om halvandet år.”
Gitte Seeberg mener med andre ord, at der er behov for en længere tidshorisont, og på den baggrund virker politikernes tidligere udmelding om et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030 – som flere andre europæiske lande også taler om – som en mere gennemtænkt og farbar løsning. Den tidshorisont har før vundet gehør blandt de politiske partier, og den giver mere mening med tanke på den europæiske bilpark. Men selv den kan vise sig at blive en udfordring for bilfabrikkerne verden over.
”Der er brug for en aftale i hele EU, og bilproducenterne har brug for en længere tidshorisont til at udvikle på batterikapacitet og stordrift. Lige nu er elbiler relativt dyrere end tilsvarende benzin- og dieselbiler, så det kræver et vist økonomisk råderum at købe en elbil,” siger Gitte Seeberg videre.
Hun mener, at alle forslag til en mere grøn bilpark er velkomne, men det skal også være forslag, som kan bruges og som kan give en gevinst.