AutoBranchen Danmark har i både marts og april 2020 sendt breve til ud landets bilimportører og opfordret til, at der ydes alt den henstand og hjælp, som er mulig under den nuværende coronakrise.

Siden har AutoBranchen Danmark været i dialog med flere forhandlere, som mener, at der udvises god forståelse hos importørerne i forhold den svære situation, som mange i forhandlerleddet står i.

En af de forhandlere, som har en god dialog med sin bilimportør, er Auto Lindvang, der har afdelinger i Sønderborg og Aabenraa. Her sælger man Renault, Dacia og Volvo. Torben Lindvang er direktør i bilhuset.

“Med Volvo har vi fået forlænget kredittiden på lagerbiler, fremskudt udbetaling af bonus og fået mulighed for at udskyde betaling af visse andre ydelser. Det betyder rigtig meget i en periode, hvor alle kæmper”, fortæller Torben Lindvang.

Han understreger, at alle er i samme båd, og at krisen rammer bredt.

“Vi har jo også forståelse for, at importørerne er inde i en svær tid, så alle skal hjælpe hinanden. Men vi føler, at både Volvo og Renault/Dacia, som vi forhandler, har været meget proaktive”, forklarer Torben Lindvang.

Tæt dialog med møder

Vender man blikket mod nord i Jylland, finder man Dahl Pedersen A/S, som har afdelinger i Holstebro, Viborg og Skive. Her forhandler man ligeledes Volvo, Renault og Dacia. Direktør Jørgen Dahl Pedersen er på linje med sin sønderjyske kollega.

“Jeg synes, at vi er blevet mødt med stor fleksibilitet og forståelse for situationen. Jeg vil også fremhæve en tæt dialog med ugentlige møder. Jeg sidder i forhandlerforeningen hos Renault og føler jeg mig også her rigtig godt inddraget”, siger Jørgen Dahl Pedersen.

Her direktør Torben Lindvang fra Auto Lindvang med afdelinger i Sønderborg og Aabenraa. (Foto: Auto Lindvang)

Aflyst åbent hus og ro på produktion

Volvo Danmark og Kia Danmark er i forlængelse af det nyeste brev vendt tilbage med positiv feedback på AutoBranchen Danmarks henvendelser. Her fremhæver Kia Danmark, at man blandt andet har aflyst åbent hus, slettet en lang række ordre på fabrikkerne for at holde lagrene i ro og gjort alle biler fri til salg.

Søren Folkersen er indehaver af Kia-forhandleren Folkersen Automobiler i Helsinge og er glad for hjælpen fra importøren.

“Vi kan godt mærke, at der er blevet hjulpet med især at nedbringe lagerstørrelserne og diverse henstand. Hertil er kravene til forhandlerleddet nedtonet. Jeg håber også, at der kommer lidt hjælp til marketing på den anden side af alt det her. Men foreløbigt er vi godt hjulpet”, siger Søren Folkersen.

I begge parters interesse

Gitte Seeberg, adm. direktør, er glad for, at der bliver udvist forståelse og ydet hjælp hos importørerne.

”Både forhandlere og importører har selvfølgelig en interesse i at indhente det tabte, når coronakrisen slipper sit tag. Forhandlerne står med ansvaret for at overtale de potentielle kunder til at købe en af importørernes nye biler. Derfor er det godt at høre, at der flere steder er god dialog om, hvordan man gør det”, siger Gitte Seeberg og tilføjer:

“Jeg håber, at alle importører hjælper deres forhandlere med at komme igennem den her krise, for det bliver behov for at stærkt forhandlerled, når bilsalget skal kickstartes igen”.

Eksempler på tiltag fra bilimportørerne

AutoBranchen Danmark har været i kontakt med flere bilimportører i forbindelse med to breve sendt til importørerne om den aktuelle corona-situation.

Coronavirussens påvirkning af dansk økonomi og dermed også autobranchen har betydet en række tiltag, som nogle af bilimportørerne har gjort. Her nogle eksempler:

  • Udsat auditering af forhandlerstandarder.
  • Udsat al uddannelse og træning.
  • Fremrykket betaling af bonus.
  • Ydet henstand på finansiering.
  • Stoppet opfølgning på indregistrering af demobiler og gamle lagerbiler.
  • Udsat åbent hus-arrangementer.
  • Slettet en lang række ordrer på fabrikkerne for ikke at øge lagre.
  • Bedt bilfabrikkerne prioritere og bygge kundesolgte biler, så der holdes et stramt fokus på levering, lagerreduktion og bundlinjen.
  • Udsendt specialkampagner for biler for at tiltrække kunder.
  • Gjort alle biler fri til salg, så alle forhandlere kan tage alle biler fra hinanden, så risikoen for at miste kunder minimeres.
  • Leveret alle biler med ankomst fra midt i marts til slut april 2020 fri for konsignationsafgift.