Med et flertal på 104 stemmer mod tre stemmer har Folketinget formelt vedtaget at afskaffe selvanmelderordningen for brugte biler, som branchen kender den. Det skete 14/11. Det politiske indgreb er en konsekvens af, at statsrevisorerne har afsløret, at selvanmelderordningen er blevet udnyttet til svindel.
AutoBranchen Danmark anerkender, at lukningen er nødvendig, men AutoBranchen Danmark har kæmpet imod de urimelig høje gebyrer, som lovforslaget indebærer.
Ændringen omfatter derfor i praksis, at:
– Afskaffe selvanmelderordningen ved eksport af brugte køretøjer.
– Indføre et gebyr ved eksport af brugte køretøjer.
– Ændre regler for toldsyn ved eksport af brugte køretøjer.
– Ændre regler for udbetaling af eksportgodtgørelse.
– Ophæve reglen om nedsættelse af registreringsafgift ved første registrering af brugte biler og motorcykler.
– Skærpelse af bødestraffen.
Det skal du gøre som forhandler
Hvad betyder omlægningen så for dig som forhandler? Hvordan skal du agere, når ordningen formelt lukkes 1/1 2020? Det korte svar er: Gør som I plejer frem til 1/7 2020, hvor Motorstyrelsen overtager opgaven endeligt. Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark uddyber:
”Lidt firkantet sagt skal bilforhandlerne gøre, som de gør i dag. Det skal de gøre i perioden fra 1. januar 2020, hvor loven officielt træder i kraft, til d. 1. juli 2020, hvor Motorstyrelsen hjemtager opgaven officielt. Derefter varetager styrelsen værdifastsættelsen”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen og tilføjer:
“Gebyret på 1950 kr. vil dog allerede træde i kraft fra 1. januar, og vil blive opkrævet pr. bil, som man ønsker eksportgodtgørelse for.”
Gebyret skal med Motorstyrelsens ord dog kun dække omkostningerne til lønninger, it-systemer og betalingstransaktioner. Planen er, at der skal ansættes omkring 50 medarbejdere for at få opgaven med værdifastsættelse til at køre optimalt.