AutoBranchen Danmark har været i dialog med Transportministeren om cirka 5000 nye biler, der skal være solgt inden 1. september. Ministeren støtter AutoBranchen Danmarks forslag om en fristforlængelse.
I forrige uge (uge 17) har AutoBranchen Danmark været i dialog med Transportminister Benny Engelbrecht vedrørende en potentiel alvorlig sag for de danske nyvognsforhandlere. I Danmark står der 5000 færdigproducerede biler, der skal være solgt inden 1. september, og som De Danske Bilimportører forventer vil være meget svære at sælge inden for fristen pga. Covid-19. Der er tilsvarende problematikker i de fleste andre EU-lande.
Årsagen til fristen den 1. september er, at bilerne er typegodkendt under den gamle NEDC-brændstofsnorm. Ifølge EU-lovgivningen skal biler, der er godkendt under en tidligere typegodkendelse, være solgt senest et år efter typegodkendelsen udløber. Under normale omstændigheder vil det ikke være et problem, men med det faldende bilsalg vil det være tæt på umuligt at sælge bilerne inden for fristen.
Dialog på dansk og europæisk plan
Både AutoBranchen Danmark og vores europæiske paraplyorganisation CECRA har været i dialog med henholdsvis Transportministeriet og EU-Kommissionen om sagen.
Sagen blev drøftet på et møde den 24. april mellem medlemsstaterne og EU-Kommissionen. Derfor havde AutoBranchen Danmark henvendt sig til regeringen den 23. april med et brev, hvor vi bad regeringen støtte en forlængelse af fristen på mindst seks måneder. Transportministeren svarede AutoBranchen Danmark, at han er positivt stemt over for en fristforlængelse – den nuværende situation taget i betragtning.
CECRA har i dagene op til den 24. april været i tæt dialog med EU-Kommissionen, som også synes at være positivt stemt over en fristforlængelse.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg, ser frem mod en fristforlængelse.
”Det er meget vigtigt, at EU-kommissionen og medlemsstaterne finder en løsning på problemet. Vi skal ikke ud i en situation, hvor autobranchen taber mange penge på at sælge bilerne til spotpris inden 1. september eller eksportere disse biler med store tab. Derfor det yderst rimeligt at bede om en udsættelse af fristen. Vi har fået gode tilbagemelding er fra både regeringen og EU-Kommissionen, så jeg er meget fortrøstningsfuld omkring, at der snart bliver fundet en løsning”, siger Gitte Seeberg.