Da Alex Boesenbæk for halvandet år siden begyndte at opstille de første ladestandere til el- og hybridbiler ved sin virksomhed, var det med en vis skepsis.
Dengang lød antallet af ladestandere af utrolig meget med det daværende udbud af elektriske biler in mente. I dag har A. Boesenbæk A/S i Give, der sælger Peugeot og Citroën, syv ladestandere.
“Jeg må tilstå, at det virkelig har overrasket mig, hvor hurtig udviklingen er gået. I dag er jeg glad for, at vi rykkede på det for over halvandet år siden. Det har betydet, at vi i dag står solidt i forhold til salg og servicering af stadig flere el- og hybridmodeller fra vores Peugeot og Citroën-mærker”, siger Alex Boesenbæk.
Ifølge AutoBranchen Danmarks seneste medlemsundersøgelse om netop ladeinfrastrukturen blandt bilforhandlerne, svarer flertallet, at de har enten to eller tre ladestandere tilknyttet enten deres salgsområde eller værksted.
Samarbejde med importør
Virksomheden A. Boesenbæk A/S blev grundlagt i 1954 og har siden 1988 solgt og serviceret Peugeot, mens Citroën kom til forretningen i 2017.
“Importøren Interdan skruede selvfølgelig op for kravene til netop ladestandere i takt med, at flere modeller er lanceret som enten rene elbiler eller hybridversioner. Vi havde et rigtig fint samarbejde i opstartsfasen, og vi fik hurtigt sat den lokale elektriker i gang med at opgradere vores eltavle og forsyning, så vi blev klar til en udvidelse. Det gavner os i dag”, forklarer Alex Boesenbæk.
Stor interesse siden sommer 2020
Peugeot brugte 2020 på at elektrificere flere af sine mest populære modeller til el og hybrid, og det har gjort noget ved efterspørgslen blandt kunderne hos bilhuset i Give.
“Fra sommeren 2020 og frem til nu er efterspørgslen fra kunderne vokset støt. Langt flere har spørgsmål om elbiler og ikke mindst om muligheder for opladning af bilerne. Desværre ligger vi i et område, hvor der er temmelig langt mellem offentligt tilgængelige ladestandere til hurtig og lynladning, og det er lidt et problem”, siger indehaveren af A. Boesenbæk.
Flere lokale ladestandere en nødvendighed
Netop her rammer Alex Boesenbæk et højaktuelt emne – nemlig fremtidens infrastruktur på strøm i Danmark, så de potentielt set mange hundredtusindvis af nye el- og hybridbiler kan lades op på farten.
Ifølge transportkommissionen, der i startede af februar 2021 fremlagde sin delrapport 2 om infrastruktur, skal der frem mod 2030 omstilles knap 940 hurtig- og lynlandere langs de største veje i Danmark.
Zoomer man ind på danmarkskortet over ladestandere i Give-området og omkring virksomheden A. Boesenbæk A/S, skal man i dag kigge langt efter offentligt tilgængelige ladestandere.
“Vores kunder og jeg oplever, at ladekortet er temmelig hullet i og omkring Give. Jeg ved godt, at et flertal har muligheden for at opsætte en ladestander derhjemme, men derfor kan de stadig få brug for hurtigere opladning på farten, og den mulighed er svær i vores landsdel”, siger Alex Boesenbæk.
75% af AutoBranchen Danmarks medlemmer svarer i en medlemsundersøgelse fra slutningen af februar, at der enten er få eller ingen ladestandere i deres lokalområde.
Flere pendlere vil forvente ladestationer
En del af de købere, som i løbet af det sidste halve år har købt en el- eller hybridbil hos forhandleren i Give, er ifølge Alex Boesenbæk pendlere, der med den nuværende teknologi godt kan få rækkevidde og turen til og fra arbejde til at hænge sammen.
“Men i takt med, at der kommer flere elektriske biler ud på vejene, vil behovet for flere opladning på én gang vokse, og der kan blive rift om pladsen ved offentlige standere. Og når kunderne så kigger på et kort og tænker, at det ser da tyndt ud med hurtigladere, så kan det afholde mange fra at tage hoppet”, siger forhandleren.
Derfor mener Alex Boesenbæk, at ladenetværket de kommende år har brug for en massiv udbygning, så der dels kommer flere standere uden for Danmarks største byer, og standere, der får hverdagen med indkøb, bringe og hente af børn og lignende til at hænge bedre sammen end i dag.
“Som bilejer kan man ikke planlægge sig ud af alt, og der er brug for noget fleksibilitet, hvilket jo også er den primære årsag til, at mange har en eller flere biler. Og her oplever nogle, at en kort rækkevidde og vanskelige muligheder for lynopladning kan være en hæmsko,” forklarer Alex Boesenbæk.
Læs meget mere i vores nyeste udgave af Magasinet AutoBranchen Danmark
Husk, at du finder alle vores magasiner, statistik og øvrige udgivelser her